Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silverhanden
#1570726
Hej allihop, kriget med mitt olycksbarn V70 XC (2001) fortsätter. Jag får ingen rättsida på det här och behöver hjälp :/ Följande har hänt:

Omgång 1.
Jag byter generator - Bilen laddar.
Kör ca 30mil - DIM ger felmeddelanden och dör sedan efter en viss tid igång.
Löddar DIM - DIM fungerar felfritt igen.
Kör 20 mil - Generatorn dör/bränns.

Kör till jobbet genom att byta och ladda batterier - 60mil. (DIM fungerar felfritt)

Omgång 2.

Byter generator - laddar 14.10 överallt.
Kör ca 15 mil. DIM ger felmeddelanden och dör sedan igen.
Fungerar ett tag vid omstart men dör efter ett tag.
Generatorn laddar fortfarande runt 14:10.

I min värld så är det något med generatorbytet som påverkat DIM?
Förslag, tips?

Vänligen

Alex
av kebabpizza
#1570737
Varför startar du flera trådar om i stort samma sak?
Det är ju åtminstone samma bil det handlar om.
Blir ju otroligt svårt att greppa sammanhanget.
av Silverhanden
#1570754
Felkoder ej kontrollerat. Men på DIM så säger den just nu till om allt. Bromsar, ABS, kylarnivå, osv.
Min kompis som är elektriker lödde den, och den har fungerat felfritt nu i dryga månaden, tills jag bytte generator.
Kebab: Ja det är samma bil, men olika fel i omgångar. Därför ville jag samla ihop allt överskådligt i den här.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1570899
Så det ser ut till att DIM dör om batterispänningen är över 12,5 Volt i et par timmar.
Något i bilen gillar inte normal laddspänning.
Om inte din elektriker-kompis är mycket van med mikro-löd, får jobbet troligen repeteras mer noggrant som första steg.
Jag har reparerad några fåtals DIM efter att otränade har försökt "reparera" dom, och det har av och till varit ett lustigt syne, men din kompis kan självklart ha gjort ett perfekt jobb och symptomet kommer av något annat.

Om det inte hjälper att göra om reparationen av DIM, är det är troligen tid för att investera i eller låna en Volvoanpassad diagnosutrustning, t.ex Jula's eller Biltema's Volvoläsare eller bättre.

Vilket felmeddelande visas i DIM (färddatorn) strax innan den dör?
av Silverhanden
#1571196
Tack Jiha! Min kamrat är duktig på sådant har jag för mig, utbildad elektriker och laddat en massa på datorer mm. Eventuellt att mer sån där genomskinlig "kräm" behövs då han inte hade extra. Jag gillar inte sammanträffandet med ny generator och krånglande dim!

Finns bra diagnosutrustning hos kompis, ska kolla på lördag. Alla felmeddelanden poppade igång, abs/mptorolja/kylare/krockkudde mm. Nu har flera försvunnit efter några omstarter dock
av Silverhanden
#1572185
Uppdatering:

Nu har jag fixat runt lite, fått DIM att fungera igen. Nu till nytt problem.

Bilen varvade lite vid start, gick upp och ner 700-1500 i varv, sedan så blev det ryckigt när jag körde och släppte varv. Avgassystemet lös.

Fick tag i en dator, rensade felkoder. Allt funkar perfekt en vecka.

Idag körde jag 200m, bilen dog vid stoppplikt. Startar om, fortsätter dö. Spelar ingen roll om jag varvar upp, den är igång ca 10 sekunder och dör sedan.
Bytte nyckel = samma problem. Tips?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1572191
Kolla och notera Felkoder.
Ta bort kabeln från LMM/MAF, starta motorn, hur mår motorn utan MAF?

Har någon jobbat under huven innan motorn började krångla, fylld bränsle, eller har vädret blivit mycket varmare?

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]

Funderar på hur jag på bästa s&au[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]