Jag trodde TS hade kollat felkoder, men ser nu att han talade om lampa/felmeddelande i DIM...
Klart att man borde kolla felkoder. (tack vjohn)
Men det verkar vara något fel med Volt-mätningen på spridarna, om TS mäter med en mätpinne till kaross-jord (hela tiden), och den andra mätpinnen på en sida av spridaren i taget, och har batterispänning på en sida och 3 Volt på andra sidan, ja då står spridaren helt öppen och motorn borde dränkas i bensin då.
Men mätte TS med båda mät-pinnar på spridaren och får ungefär 3 volt över spridaren vid start, så låter det som en normal signal till spridaren, och den borde fungera ok.
(Alla kontakter inkopplade vid mätningen)
Man mäter (som skrivet tidigare) vanligtvis inte spridarna med voltmeter, då det inte mäter pulserande spänning normalt. Men oscilloskop är tyvärr inte standard utrustning alls.
På spridarnas signal/pulser från ECM kan man gärna nytta en LED-provlampa (om man inte har "NOID-light") då det går lättare att se eventuella pulsar till spridarna med LED än en glödlampa.
Normalen på en ok motor är att man kan mäta batterispänning på båda sidor av spridarna med tändningen i läge II, innan start.
(den svarta mätpinnen konstant kopplat till karossjord)
Vid start av motor (när startmotorn kör) sjunker batterispänningen till ungefär 11 Volt, och på den andra sidan av spridarna borde det vara ungefär 7-9 Volt (mycket beroende på typ voltmeter)
Alla kontakter får vara inkopplade vid mätningen, nytta en nål eller liknande till "back-probing" eller punktering av kabelhöljet. (täta efteråt)
Oavsett så berättar TS att spridarna inte öppnar, något som är lite svårt att fatta då mätningen tyder på något annat, som t.ex att det inte är bränsletryck, men TS skriver att det kommer bensin vid manuell pulsning av spridarna, så jag får tyvärr inte räknestycket att gå ihop
