Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1569147
S80, 2000, 140hk
Problembild: Bilen tvärdör och ”stc service erfordras” visas i displayen. Vägrar starta. Får felkoder på abs modul ABS-0093, communication with thottle modul CEM-1A5D och communication with ECM CEM-1A62. Detta sker efter ca 30 min körning. Jag tror även att fenomenet inträffar i med- och motlut.

Efter ca 45 min (bilen har kallnat) funkar allt igen. Med ”norsk reset” tar det kanske 15 min. CEM-felkoderna är borta men inte abs-felkoden. Den går dock att få bort sedan. Det går inte att få bort någon felkod så länge som bilen inte går att starta.

Gissning: det är något som knas runt abs-felkoden, abs-modul?, eller annat. Kan det ha med att fenomenet uppstår för att bilen lutar (aldrig hör talas om), eller värmen? Överhettad CEM? Jag får för mig att CEM-felkoderna bara är resultatet av CAN-spöke orsakat av abs-problemet?

I övrigt funkar allt på bilen, inga felkoder eller meddelande, bra tomgång, lättstartad mm.
Allt tips mottages tacksamt!

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]