Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568590
Hej,

Jag får felkod 640C på min Volvo. Jag har bytt magnetventilen för att reglera laddtrycket, men problemet kvarstår. I displayen i bilen står det "Nedsatt motorprestanda". När jag försöker accelerera dör motorn nästan och tappar nästan helt kraften. Har någon några tips på vad som kan vara fel? Vad är vanligt i dessa fall?

Tack skall ni ha :-)
#1568887
Hej, felkoden ECM-640C är motorstyrningen (ECM) som klagar på att förhållandet mellan uppmätt laddtryck från TMAP-givaren* och beräknad laddtryck är felaktigt.

Mest trolig orsak:

Fel värde från laddtrycksgivaren
(Jämför värde från TMAP-givaren mot motorstyrningens Barometer-tryck, med diagnosutrustning)
Luftläckage mellan turbo och gasspjäll
(hål eller sprickor i slangar och rör eller laddluftkylare)


*TMAP-givaren är "laddtrycksgivaren", den sitter på anslutningsröret nere på laddluftkylarens vänster sida (förarsidan)
#1573762
Har Volvo S60 T5 -2005
Fick MOTORPRESTANDA NEDSATT under körning. Hunnit 1 mil bort och vände hem. Gick knackigt och ryckigt. Smög på femmans växel runt 40 km/h.
Kände förtvivlan. Stort behov av bilen och närmsta verkstad 2,5 mil bort. Gick in på detta forum och läste. "Starta bilen på nytt så lanske den går rent". Japp! Precis vad den gjorde. Tack alla ni som kan, och hjälper oss andra.

Har tid för hjulbyte 8 april och beställt kolll av felkoder. Det är en del som visar sig i fönstret.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]