Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil898
#1568914
jiha1968 skrev: sön 28 jan 2024, 21:19 Lycka till! Återkom gärna med fortsättningen :-)
Det är inte så att dom kablarna är skärmade? De är ju 2 kablar till tillsammans med den grå röda som är tvinnade för att hålla ute störningar, det kan ju betyda att det är enklare att bara försöka hitta vart kortslutningen är?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568920
Inte skärmad vad jag vet, tvinnad i bäste fall.
Jo, jag ville forsökt att hitta kortslutningen (lösning A) då det kan vara fler kablar med skada på samma ställe.
Om det inte går att hitta kortslutningen, nyttar jag alternativ B (dra ny kabel)
av Emil898
#1568921
jiha1968 skrev: mån 29 jan 2024, 13:14 Inte skärmad vad jag vet, tvinnad i bäste fall.
Jo, jag ville forsökt att hitta kortslutningen (lösning A) då det kan vara fler kablar med skada på samma ställe.
Om det inte går att hitta kortslutningen, nyttar jag alternativ B (dra ny kabel)
Jag får göra så, hoppas det går för sig.
av Emil898
#1568951
jiha1968 skrev: mån 29 jan 2024, 13:14 Inte skärmad vad jag vet, tvinnad i bäste fall.
Jo, jag ville forsökt att hitta kortslutningen (lösning A) då det kan vara fler kablar med skada på samma ställe.
Om det inte går att hitta kortslutningen, nyttar jag alternativ B (dra ny kabel)
Hittade kortslutningen och nu går bilen som den ska, tack så inni helvete hade aldrig hittat dehär om inte du hjälpte mig :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568952
Bra jobbat!
Det var mycket trevligt att kunna vara till hjälp :-) och nu blev jag lite nyfiken på var du hittade felet, och vad som troligen har orsakat det.
av Emil898
#1568958
jiha1968 skrev: mån 29 jan 2024, 20:25 Bra jobbat!
Det var mycket trevligt att kunna vara till hjälp :-) och nu blev jag lite nyfiken på var du hittade felet, och vad som troligen har orsakat det.
Ja det är ju så att bilen har varit låg, och antagligen nötit mot plåten i hjulhuset så det har blivit så varmt så just dom kablarna smälte ihop då skadan var precis emot hjulhuset där däcket tog emot om man svängde höger. Kabeln som leder ampere var också väldigt nära o få hål i sig och det kunde slutat riktigt illa :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568970
Intressant, jaja någon nyttar endast genomslagsgummit som fjäder , och minimum 20" hjul;-)
Har sett liknande skador komma från svetsning, t.ex vid lagning av rostiga stötdämpartorn och trösklar, men sänkningsskador, det var nytt!
Oavsett, grattis med reparerad bil !





Svårt att gå mycket lägre än det här vill jag tro :bored:
slammed.jpg
slammed.jpg (132.24 KiB) Visad 170 gånger
Senast redigerad av 3 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av Emil898
#1568971
jiha1968 skrev: mån 29 jan 2024, 23:08 Intressant, jaja någon nyttar endast genomslagsgummit som fjäder , och minimum 20" hjul;-)
Har sett liknande skador komma från svetsning, t.ex vid lagning av rostiga stötdämpartorn och trösklar, men sänkningsskador, det var nytt!
Grattis med resultatet!






slammed.jpg
Jodå men återigen hade vart otroligt svårt att hitta det utan din hjälp tusen tack.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568980
Har ändrat lite på "grattis-texten" i förra inlägget , texten kunde misstas för att jag gratulerade med brända kablar pga sänkningen, men riktig så magsur är jag inte, och båda mina bilar är ju lite sänkta 8-)

Fortfarande mycket trevligt att kunde vara till lite hjälp med felsökningen , så tack själv och varsågod :-)
av Emil898
#1569000
jiha1968 skrev: tis 30 jan 2024, 01:22 Har ändrat lite på "grattis-texten" i förra inlägget , texten kunde misstas för att jag gratulerade med brända kablar pga sänkningen, men riktig så magsur är jag inte, och båda mina bilar är ju lite sänkta 8-)

Fortfarande mycket trevligt att kunde vara till lite hjälp med felsökningen , så tack själv och varsågod :-)
Hahaha ja de hade ju kunnat misstolkas, perfekt

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]