Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil898
#1568574
Hej min v70n varvar alltid högt på tomgång (ca 1200-1500 varv), är svårstartad. gasar inte förens man har haft nere pedalen i ca 3 sekunder, luktar förjävligt, är väldigt seg och har inte kraften bilen ska ha. Det jag har gjort är att sota ur dpf och katt samt gjort en regenerering i vida programmet, bytte kamaxel givare idag till ingen nytta, bytt avgas sensor samt laddtryckssensor. Har felkoder på allt möjligt och det låter som att många inte stämmer, har felkoder på, luft masse mätaren, gasepedalen, bränsle pumpen, kamaxel givaren, ingen kommunikation från AUM, PHM och RTI och power supply 3. Blir snart galen på bil jäveln så om någon skulle ha något tips skulle det uppskattas enormt :)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568673
Fint om du kan berätta vilken bil vi talar om, t.ex: årsmodell, motor och växellåda, AWD/FWD, och notera felkoderna med stödtexten , som t.ex "ECM-8430 Sensor Supply 3 Signal too low (eller high) ".

Om jag gissade rätt med ECM-8430 Sensor Supply 3 , så är den mycket relevant, den går på att det är fel med 5 Volt till några givare, som t.ex kamaxelgivare , gaspedal, laddtrycksgivare med flera, bilen har tre separata 5 Volt kurser/linjer till motorns olika givare.

När din bil i tillägg har felkoder på gaspedal och kamaxelgivare, så är det troligen något fel på spänningen till dom två, lite beroende på om felkoden berättar "HIgh" (5V kortslutat till 12V) eller "Low" (5V kortslutat till jord) .
Mät 5-Volten med Voltmeter på t.ex gaspedal och kamaxelgivare, medan alla kontakter är inkopplade, tändningsnyckeln i läge II.
5 Volt kommer från ECM (motorstyrningen) , intern fel på ECM är en möjlighet, men inte så sannolikt.

Felkoderna på AUM, PHM och RTI kommer av att bilen (CEM) saknar original-stereon, inkl Telefon och GPS, så dom felkoderna är inte relaterad till motorn.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Emil898
#1568689
jiha1968 skrev: fre 26 jan 2024, 22:18 Fint om du kan berätta vilken bil vi talar om, t.ex: årsmodell, motor och växellåda, AWD/FWD, och notera felkoderna med stödtexten , som t.ex "ECM-8430 Sensor Supply 3 Signal too low (eller high) ".

Om jag gissade rätt med ECM-8430 Sensor Supply 3 , så är den mycket relevant, den går på att det är fel med 5 Volt till några givare, som t.ex kamaxelgivare , gaspedal, laddtrycksgivare med flera, bilen har tre separata 5 Volt kurser/linjer till motorns olika givare.

När din bil i tillägg har felkoder på gaspedal och kamaxelgivare, så är det troligen något fel på spänningen till dom två, lite beroende på om felkoden berättar "HIgh" (5V kortslutat till 12V) eller "Low" (5V kortslutat till jord) .
Mät 5-Volten med Voltmeter på t.ex gaspedal och kamaxelgivare, medan alla kontakter är inkopplade, tändningsnyckeln i läge II.
5 Volt kommer från ECM (motorstyrningen) , intern fel på ECM är en möjlighet, men inte så sannolikt.

Felkoderna på AUM, PHM och RTI kommer av att bilen saknar original-stereon, inkl Telefon och GPS, så dom felkoderna är inte relaterad till motorn.
Hej! det är en 07 med D5244 T4 motorn, lådan är den 6 växlade manuella, fwd, tyvärr visar inte min kodläsare om det är low eller high, har dock tillgång till vida genom skolan så kan kika i den. men ska undersöka det med spänningen idag.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568694
Mest trolig ligger 5 Volten låg (nära 0 Volt) , i så fall koppla bort en och en givare (t.ex gaspedalen) och se om 5 Volten återkommer på dom andra givarna som också har låg 5V.
(kortslutning till jord i kabelhärvan är också möjligt, se nedanför)

Ligger 5 Volten hög (nära batterispänning) så är det mest trolig en kortslutning i kabelhärvan, och det är lite svårare att felsöka, men vibration, vatten och värme påverkar kabelhärvan mycket med tiden. (t.ex där kabelhärvan ligger på EGR)
av Emil898
#1568701
jiha1968 skrev: lör 27 jan 2024, 09:22 Mest trolig ligger 5 Volten låg (nära 0 Volt) , i så fall koppla bort en och en givare (t.ex gaspedalen) och se om 5 Volten återkommer på dom andra givarna som också har låg 5V.
(kortslutning till jord i kabelhärvan är också möjligt, se nedanför)

Ligger 5 Volten hög (nära batterispänning) så är det mest trolig en kortslutning i kabelhärvan, och det är lite svårare att felsöka, men vibration, vatten och värme påverkar kabelhärvan mycket med tiden. (t.ex där kabelhärvan ligger på EGR)
Det låter jobbigt men tack för hjälpen, har inte haft så mycket tid nu på morgonen men har mätt på kamaxel givaren (som är bytt) och den har faktiskt ständig 5 volt
av Emil898
#1568727
jiha1968 skrev: lör 27 jan 2024, 09:22 Mest trolig ligger 5 Volten låg (nära 0 Volt) , i så fall koppla bort en och en givare (t.ex gaspedalen) och se om 5 Volten återkommer på dom andra givarna som också har låg 5V.
(kortslutning till jord i kabelhärvan är också möjligt, se nedanför)

Ligger 5 Volten hög (nära batterispänning) så är det mest trolig en kortslutning i kabelhärvan, och det är lite svårare att felsöka, men vibration, vatten och värme påverkar kabelhärvan mycket med tiden. (t.ex där kabelhärvan ligger på EGR)
har mätt på gaspedalen, ingen jord är 0.0 det är minst några millivolt om det spelar någon roll, en har en spänning på ca 11,5 och en annan på 11,7( då var gaspedalen ut kopplad, är gaspedalen i så har jag 11,7, en blå vit kabel visade .918 volt konstant, när man trycker på gasen har jag 6,57 V
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568733
Gaspedalens 5 Volt från ECM är på den Grå-Röda kabeln, pinne 1 .
Blå-vit kabel på gaspedalens pinne 5 är PWM-signal från gaspedal till ECM (PWM= Pulsbredd modulerat signal)
Grå-Vit kabel, pinne 2, är analogt signal från gaspedal till ECM, 0-5 Volt (full gas=hög spänning)
Blå-Röd kabel, pinne 6 är 12V/Batterispänning från säkring 11 i motorrummet

Karossjord till gaspedalen är svart kabel, pinne 4
Signaljord är Brun-Svart kabel, pinne 3
Några få milliVolt på jordningen är ok.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Emil898
#1568744
jiha1968 skrev: lör 27 jan 2024, 17:47 Gaspedalens 5 Volt från ECM är på den Grön-Röda kabeln, pinne 1 .
Blå-vit kabel på gaspedalens pinne 5 är PWM-signal från gaspedal till ECM (PWM= Pulsbredd modulerat signal)
Grön-Vit kabel, pinne 2, är analogt signal från gaspedal till ECM, 0-5 Volt (full gas=hög spänning)
Blå-Röd kabel, pinne 6 är 12V/Batterispänning från säkring 11 i motorrummet

Karossjord till gaspedalen är svart kabel, pinne 4
Signaljord är Brun-Svart kabel, pinne 3
Några få milliVolt på jordningen är ok.
japp, det är inte mer än 20 millivolt där det ska vara 5 volt på gaspedalen, från säkring 11 så går det 11.75 v, kamaxel, laddtrycksgivare har 5 volt när allt är i kopplat betyder detta att gaspedalen är trasig eller att det är kortslutning till jorden?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568760
Bra, och om du tar bort kontaktstycket från gaspedalen och mäter 5 Volt'en då?
Om 5V är ok då = trasig gaspedal, byt...

Fortfarande ingen 5V med urkopplat gaspedal = alla givare med 5V från ECM får mätas:

Kamaxelgivare (redan mätt ok)
TMAP (redan mätt ok)
Bränsletryckgivare (på fuelrail, passagerarsidan)
Swirl-flap motorns positionsgivare (nära servopumpen/ termostaten)
DPF differenstryckgivare (bak på motorn vid övre motorfäste)
Oljenivågivare (under motorn, oljetråget)
AC-tryckgivare (svåråtkomlig vid AC-kondensor, passagerarsidan)

Bränsletryck och *Oljenivå-givare kan du mäta innan dom andra, och om en givare är svåråtkomlig, kolla om givarens värde är normalt, med en Volvoanpassad diagnosutrustning.

*Kolla kabeln till Oljenivågivaren noggrant om den inte har 5V, speciellt på framsidan av motorn

Hittar du en givare som inte har 5V, ta bort kontaktstycket och mät på ny, om 5V är ok utan givaren har du hittat felet, annars får man fortsätta att mäta.
Om det inte går att få 5V på vissa givare oavsett, så är det trolig en kortslutning till jord i motorns kabelhärva, eller t.ex i torkardiket, där kabelhärvan går in i kupén.
Felsökningen blir lite svårare då...
av Emil898
#1568787
jiha1968 skrev: lör 27 jan 2024, 20:59 Bra, och om du tar bort kontaktstycket från gaspedalen och mäter 5 Volt'en då?
Om 5V är ok då = trasig gaspedal, byt...

Fortfarande ingen 5V med urkopplat gaspedal = alla givare med 5V från ECM får mätas:

Kamaxelgivare (redan mätt ok)
TMAP (redan mätt ok)
Bränsletryckgivare (på fuelrail, passagerarsidan)
Swirl-flap motorns positionsgivare (nära servopumpen/ termostaten)
DPF differenstryckgivare (bak på motorn vid övre motorfäste)
Oljenivågivare (under motorn, oljetråget)
AC-tryckgivare (svåråtkomlig vid AC-kondensor, passagerarsidan)

Bränsletryck och *Oljenivå-givare kan du mäta innan dom andra, och om en givare är svåråtkomlig, kolla om givarens värde är normalt, med en Volvoanpassad diagnosutrustning.

*Kolla kabeln till Oljenivågivaren noggrant om den inte har 5V, speciellt på framsidan av motorn

Hittar du en givare som inte har 5V, ta bort kontaktstycket och mät på ny, om 5V är ok utan givaren har du hittat felet, annars får man fortsätta att mäta.
Om det inte går att få 5V på vissa givare oavsett, så är det trolig en kortslutning till jord i motorns kabelhärva, eller t.ex i torkardiket, där kabelhärvan går in i kupén.
Felsökningen blir lite svårare då...
Har nu mätt alla givare och det är bara gaspedalen som visar fel värde

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]