Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av steffez
#1567876
När bilen ställdes av fungerade den perfekt. Efter att ha stått med batteriet urkopplat en längre tid nu så driver knappt automatlådan. Har adaptionen tappat sin inställning och måste återställas om den stått utan batteri i månader? Någon som varit med om detta?
av steffez
#1567886
Det är ett bra tag sedan så är nog dags nu, men är så märkligt att fenomenet kommer när bilen stått i flera månader. Bilen är inte ens körbar nu
Användarvisningsbild
av frasse4
#1567893
Kollat nivån på oljan så det inte läckt ut olja?
av steffez
#1567952
Ja det har läckt ut lite för jag har bytt vinkelväxeln, men har fyllt på motsvarande. Det får bli verkstan då och chansa på att spola ut lådan och i med ny olja samt reset av adaptionen.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1567953
Adaption har ju bara med hur lådan växlar, inte om den driver. Man adapterar ju lådan genom att köra ett visst körcykel efter nollning.
av rosefors
#1567958
Spontan gissning gammal olja och/eller sliten låda där det bildats avlagringar / oxidation när grejerna har stått ett tag.

Tveksamt om spolning kommer ge resultat i det här skedet men nog värt att prova. Kostar dock en slant att ersätta hela oljemängden.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]