Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567484
Hallå gänget!

Har ett märkligt problem på bilen sedan ett par veckor tillbaka. Efter att jag har backat och bromsat, så klonkar det höger bak efter 50-200 meter. Det blir en smäll som känns och hörs i hela bilen.

Bromsar jag inte i backen så uppkommer inte klonket
Uppkommer aldrig när jag bara kört frammåt
Var inne idag och kontrollerade övre fästet för stötdämparen, men det verkar sitta rätt, även nedre fästet satt ordentligt.
Handbromsen funkar som den ska, borde inte vara relaterat till handbromsen

Vad kan det vara? :-/

Bilen är en V70 2.4D från 2007
#1567520
Marcusjj1 skrev: tis 16 jan 2024, 13:30 Hallå gänget!

Har ett märkligt problem på bilen sedan ett par veckor tillbaka. Efter att jag har backat och bromsat, så klonkar det höger bak efter 50-200 meter. Det blir en smäll som känns och hörs i hela bilen.

Bromsar jag inte i backen så uppkommer inte klonket
Uppkommer aldrig när jag bara kört frammåt
Var inne idag och kontrollerade övre fästet för stötdämparen, men det verkar sitta rätt, även nedre fästet satt ordentligt.
Handbromsen funkar som den ska, borde inte vara relaterat till handbromsen

Vad kan det vara? :-/

Bilen är en V70 2.4D från 2007
Kontrollerade du ifall fjäder/spiralfjäder har gått av ? krackerlerat. Kommer ihåg när min bil, kunde bara höra klonk när jag backade bak eller belastade på den sidan
#1567587
Igår kväll sa frugan att det kanske kommer från höger fram. Jag vet sedan förra besiktningen att länkarmarna fram har dåliga bussningar, vilket jag tänkt byta till våren. Jag märkte även sist att ratten står liiite snett.

Kanske är det bara länkarmarna som bankar och slår i ett visst läge?

Så fort jag får tid ska jag felsöka vidare och återkoppla :-)

En undran bara, bl.a om rattvärmen verkligen […]

Stigande tomgång.

Om den startar lätt och går bra kall s&[…]

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]