Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jontemalmö
#1567399
Skaffade en S80 T6 -99 igår, hyffat fin och bara 26000mil men går lite kass i motorn. Lambda-lampan lös, så jag tog och läste felkoder med en enkel gammal Biltema-läsare jag har (ska låna nått bättre i veckan), fick bara en kod P3300 och när jag raderat den så slocknade lambda-lampan. Googlat lite och fått fram dels att 3300 kan betyda retarderad kam-position (camshaft timing), men på några ställen står det att 3300 har med tändspole cylinder 1 att göra. Vilket stämmer?
av Gelis
#1567437
T6 motorn har VVT på både insug o avgas kam så troligtvis någon av VVT ventilerna (selenoiderna) som kärvat lite. Tyder lite på det då motorlampan slocknade då du raderade koden, men kan komma tillbaka.
P koder är generella koder och kan betyda olika mellan olika bilmärken.
Ska du få ut något vettigt så gäller en scanner för Volvo, helst Vida/Dice. Eller Icarsoft eller Foxwell för Volvo.
av jontemalmö
#1567454
Gött, tack. Då har jag lite att gå på. Kan låna en Foxwell så ska testa det i veckan, även testa att köra live med motorn igång.

Jag var lite orolig att det hade kuggat över ett hack på en av kammarna när jag sökte på koden. Men kanske ingen risk då?
av jontemalmö
#1568220
Gelis skrev:T6 motorn har VVT på både insug o avgas kam så troligtvis någon av VVT ventilerna (selenoiderna) som kärvat lite. Tyder lite på det då motorlampan slocknade då du raderade koden, men kan komma tillbaka.
P koder är generella koder och kan betyda olika mellan olika bilmärken.
Ska du få ut något vettigt så gäller en scanner för Volvo, helst Vida/Dice. Eller Icarsoft eller Foxwell för Volvo.
Lite märkligt, men jag har bara VVT på avgassidan (1999 S80 T6 272hk). Plockade ner kåporna idag och demonterade VVT:n på avgassidan, men mot insugsaxeln är det bara fräst spår och skruvhål som att det är förberett, men ingen VVT-solenoid. :nerd:

Sen den solenoiden som sitter på avgassidan är Volvo original och har nog suttit från början (får hem en eftermarknads typ V-parts i dagarna). Däremot gick den inte att dela på som jag sett på nätet (med en bult som håller ihop huset och kontakten) för att renovera/tvätta, kontakten sitter bara påtryckt som en hylsa och gick ej att vrida lös. Finns det olika modeller?
av Gelis
#1568297
Ja det var märkligt, jag hade en T6 -99 för några år sedan och där var det VVT på båda kammarna.
Kamremmen ska man inte förbise, så kolla där för säkerhets skull.
av jontemalmö
#1568559
Har bytt VVT, men det hjälpte inte mycket.

På tomgång kommer bilen upp i värme, men så fort man kör går motortempen ner och lambda-lampan tänds, sen skjuter den OBD-kod P0030 (inte P3300 som jag skrev ovan). Tidigare ägare har haft den inne på Mekonomen i Stockholm och fått ut följande koder via en Bosch-maskin: 2810, 644A, 6826, 3503, 3513, 3502 och 3512 men detta gick inte att få ut nu via enklare Biltema-lösare och en Foxwell jag lånade. Bilen går även ojämt när Lambda-lampan tänds, inte något riktigt drag eller tryck (typ felsäkert läge, men växlar som den ska 1-4).

Jag funderade lite på magnetventilen, för jag hade liknande ryckig gång på en gammal V70 turbo som hade en ventil med fel art.nummer monterad som blev bra när jag köpte med rätt nummer. Även LMM? Några andra idéer? Har fått bilen hyffsat billigt och den har bara gått 26'000mil och är fullutrustad, skulle vara kul att få rätt på den! ;-)
av Gelis
#1568571
Då min laptop där jag har VIDA bröt ihop igår så blir det bara gissningar på koderna.
P0030 är nog värmeelementet i lambda sonden som tackat för kaffet
35xxx koderna + 2810 är nog växelådsrelaterade
644a har med kammen och VVT att göra, nu har du ju bytt selenoiden men hur mår VVT drevet. Kan vara glappt.
När är kamremmen bytt? och i så fall vem gjorde det. Förspänner man inte drevet rätt så hamnar kamjusteringen fel. Märkningarna ser ut att vara rätt men kamtiderna blir fel. Vilket ger pissig gång och tänd motorlampa.
Sedan att den har låg temp är ju ett fel. Termostat, tempgivare. På t6 motorn ska termostaten bytas samtidigt med kamremmen.
Kolla även efter dåliga vakuumslangar, bla till magentventilen till turbo. Kolla även efter annan tjuvluft. Startgas funkar som felsökning.
av jontemalmö
#1568718
Gelis skrev:Då min laptop där jag har VIDA bröt ihop igår så blir det bara gissningar på koderna.
P0030 är nog värmeelementet i lambda sonden som tackat för kaffet
35xxx koderna + 2810 är nog växelådsrelaterade
644a har med kammen och VVT att göra, nu har du ju bytt selenoiden men hur mår VVT drevet. Kan vara glappt.
När är kamremmen bytt? och i så fall vem gjorde det. Förspänner man inte drevet rätt så hamnar kamjusteringen fel. Märkningarna ser ut att vara rätt men kamtiderna blir fel. Vilket ger pissig gång och tänd motorlampa.
Sedan att den har låg temp är ju ett fel. Termostat, tempgivare. På t6 motorn ska termostaten bytas samtidigt med kamremmen.
Kolla även efter dåliga vakuumslangar, bla till magentventilen till turbo. Kolla även efter annan tjuvluft. Startgas funkar som felsökning.
Tror att jag behöver en ny LMM! Det kanske inte hjälper på alla felen, men testade dra ur sladden till luftmassemätaren och då går motorn jämnt och fint, samt accar bra över 3000 varv (vilket den inte gjort innan). Däremot går det ju inte att köra utan då den skjuter kod P0102 samt drar för mycket soppa. Motorn kom dessutom upp i temp när jag körde, till mitten på mätaren och låg kvar där fint (vilket den inte gjort innan, bara kommit upp till 1/4 i temp), sen gick fläkten en stund när jag stängt av och lambda-lampan började inte lysa direkt jag körde.

Kan det vara så enkelt att en kass LMM ger dessa fel?

Kollade på att beställa en ny, stämmer det att T6:an har en speciell LMM? Dvs det går inte att ta från en V70 eller S80 2,4T/2,5T/T5 på skroten? (Både V-Parts och KL-Racing har en specifik för T6, kostar bara runt 900, men skulle vara smidigt att bara plocka från en V70 turbo på skroten på Måndag).
EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]