Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Victorvirre
#1566783
Tjena!

Jag har en v70 ”D5” 2.4D från 2007. Bilen har fungerat utmärkt för mig i några månader men har nu börjat strula.

Det började med att det började låta lite mer än vanligt från vanliga pumpen i tanken när bilen var på (inte högtryckspumpen). Så gjorde det i någon månad medans bilen var helt normal tills att den en morgon när det börjat bli kallare fick väldigt svårt att starta.🤔 Tänkte inte mer på det och började köra för att sen upptäcka att den gått in i limpmode. Fick felkod på för lågt bränsletryck. Bytte då soppafiltret o nollade felkoden vilket gjorde att bilen blev ”bra” igen, i någon vecka. Sedan uppstod samma problem igen, testade då att byta filtret igen vilket nu gjorde det bra i några dagar. Sedan började bilen dö då och då vid gaspådrag för att sedan gå in i limpmode igen. När den dog fick man oftast vänta typ 3 min för att det skulle gå att starta igen. När det är kallt ute (kallare än -5) så startar den knappt, inte längre än 3 sek ungefär. Får även samma felkod igen. Finns det någon mer filter på själva pumpen eller kan den blivit igensatt? Det surrar o låter fortfarande ovanligt högt bakifrån runt tanken, låter nästan som att pumpen suger luft eller är igensatt.

Skulle vara tacksam för all info ni har, ett riktigt jobbigt problem speciellt när det är så j***a kallt ute..😂

/Victor
#1569297
Finns det ingen som har någon aning? Nu startar han inte alls längre och det hjälper inte att byta bränslefilter numera. Förpumpen går igång men är det tillräckligt? Den laddar enbart 15 bar framme i fuelrailen nu när jag försöker starta. Det var lite grumligt i dieseln i tanken, kan det ha med det att göra?

Skulle vara såå tacksam för alla typer av svar! Börjar få lite panik på det här nu..😂

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]