Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LordRB
#1566410
Hej, och tack för att du klickade på min tråd.

Körde till jobb och allt funkade som det ska när jag parkerade bilen. När jag skulle hem låste jag upp bilen och märkte direkt att något inte stämde. Centrallåset fungerade inte. Satt mig i bilen och kupé fläkten hade startat utan att nyckeln satt i tändningslåset. Startade bilen och upptäckte att instrumenteringen var helt död. Halvljuset var på men vissa reglage fungerade inte t.ex. inget helljus och blinkers. Varningsblinkersen fungerade men inte v och h blinkersen. Vindrutetorkaren fungerade men inte vindrutespolaren. Bromsljus, halvljus och bakljus fungerar. Främre sidorutorna fungerade kom och gick medans de bakre var helt döda.
Lossade på +kabeln i motorutrymmet och gjorde bilen strömlös en stund. Hjälpte inte, var samma sak när bilen hade ström igen. Störigt att man inte kan öppna bakluckan på annat vis än via centrallåset (som nu inte fungerar).

Frågan är då om detta kan bero på en trasig CEM/ECU? Sitter ovanför pedalerna?
Någon vettig firma som kan laga den?

Verkligen tack på förhand 🙏

Vänligen,
Robert
av LordRB
#1566456
sicnarf skrev:Kolla batteristyrkan vid tomgång och vid avstängd motor. Din gen kan vara kass och laddar dåligt
Hur kommer jag åt batteriet när bakluckan är låst?
Eller jag kan mäta det i motorutrymmet?
Tack.
av LordRB
#1566464
klacken skrev:Går lika bra i motorrummet,pluskabeln har du ju hittat redan och sen minus i karossen.
Tack. Då ska jag ta mig en titt på det på måndag. Skönt att den åtminstone står inomhus.
av LordRB
#1566738
Mycket märkligt. Idag när jag satte på tändningen återkom belysningen på instrumentpanelen men centrallåset och elhissarna funkar fortfarande inte. Instrumentpanelen flimrade en del vilket jag inte heller sett tidigare. Laddar batteriet över natten och ser vad resultatet blir. Är ingen expert men lutar det inte lite åt dålig jord(kabel)? Ska även kolla upp det om jag hittar vart jordflätan finns.
Testar att mäta generatorn imorgon.
av LordRB
#1566837
Uppdatering…..
Idag var det precis som i förrgår dvs instrumentpanelen död, elhissar osv. Batteriet fulladdat men CTEK laddaren klagade på att batteriet inte var i fullgott skick. Inget man märker och motorn startar utan problem. Generatorn laddar 14,4.
av LordRB
#1569154
Bytt till nytt batteri. Generatorn laddar ca 13,65 på tomgång. Efter batteribyte funkade allt som det ska men efter ca 1,5 mil, åter till ruta 1.
Lossat på jordkabeln i motorutrymmet och rengjort kontaktytorna men ingen skillnad.

Kan det kanske vara något relä?

Tänker att bilen är uppdelad i två delar där den ena delen styr motorn, halvljus, bakljus, torkararmarna, stereo, fläkt, innerbelysning och andra delen (felande delen) instrumentkluster, elhissar, blinkers, vindrutespolaren, centrallås, helljus.
Är det ECUn som styr båda delarna?
Sitter en del relä ovanför pedalerna som kanske är anledningen?

Tack för hjälpen 🙏

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]