Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cribbes
#1566281
Så har jag fått felkod ecm-400a. Vida säger signal saknas.
Jag har kollat säkringar, mätt kabeln fram till evap ventilen som ger korrekta värden. Köpte en beg ventil på skroten och bytte denna, fortfarande samma fel. Kollade tanklocket där packningen hade spruckit. Bytt till nytt tanklock men det har inte heller avhjälpt felet. Ibland har jag känt bensinlukt kring bilen och vill även ha det till att den ökat bränsleförbrukningen från ca: 0,79 till ca: 0,83. Bilen ifråga är en V70, 2005:a med 170 hästars motorn (2,4).
Jag har slut på idéer. Någon klok här som kan bistå med något :-)
Användarvisningsbild
av Cribbes
#1566611
Så, hade bilen på lyft i lördags och mycket riktigt var en av slangarna av undertill. Satte ihop dessa. Kunde köra betydligt längre än tidigare än tidigare, men motor lampan tändes igen med samma felkod, felaktig signal.
Någon som vet vad jag mer kan felsöka för att hitta felet.
Börjar bli lite smått irriterad på detta felet…
av sicnarf
#1566630
ECM-400a
Canister Purge (CP) Valve. Faulty Signal
Description:
The engine control module (ECM) detects a fault in the function of the EVAP valve by analyzing the signal from the manifold absolute pressure (MAP) sensor. The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) registers that the EVAP valve has stuck.
Cause:
The hose between the intake manifold and evaporative emission system (EVAP) valve is defective, blocked or trapped
The hose between the evaporative emission system (EVAP) valve and canister is defective, blocked or trapped
The EVAP valve has stuck in the open position
The EVAP valve has stuck in the closed position
Användarvisningsbild
av Cribbes
#1569627
Problemet är nu löst. Det var evap ventilen som var kass. Dock sitter den inte bakom vänstra framlyktan som en del säger och även vida visar. Den sitter på insuget på högra sidan om du står framför bilen. Inga problem med att byta den. Svärfar som jobbat som mekaniker i 40 år gjorde det på knappt 2 minuter :-o

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]