Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567838
Fick för mig att jag skulle kolla korsmuttern om den verkligen var åtdragen. Med bilen ståendes på backen skruvade jag av översta muttern och tog av gummibrickan. Till min stora förvåning satt korsmuttern helt löst, glappade minst 1cm. Kan väll omöjligt vara rätt så?

De måste spänt fjädern får dåligt från fabrik vid montering?

Antar att jag åker på att köpa fjäderspännare och plocka loss fjäderbenet från bilen och skruva åt denna mutter ordentligt?

Undra om något annat tagit skada, ex fjädersäte/lagring, av att åka med denna mutter lös? Nu är det väll chassit som hållit emot fjäderns tryck när muttern inte hållit det på plats?
#1567883
Jag gjorde det, ståendes på hjulen. Men räcker bilens tyngd för att spänna fjädern så mycket att muttern går att dra i bott?

Drog så mycket det gick men likväll kluckar det lika mycket fortfarande. Behöver man inte spänna fjädrarna med spännare för att kunna få fjädersätet rätt och därmed muttern rätt åtdragen?
#1567892
Ok tack för infon, tacksamt.

Fick grabben till att gunga på bilen med handkraft samtidigt som jag lyssnade efter missljud. Hörs ett tydligt kluckande vilket låter som att det kommer från övre fjädersätet. Hörs tydligt när jag lade örat emot. Vet ju inte om det är helt tyst på en bil med andra dämpare dock. Har inget att jämföra med. Bytte ju på båda V70 samtidigt nästan och kluckar på båda.

Ser inga defekter av det som går att se uppifrån såsom sprickor eller liknande. Är kanske så att dessa fjädersäten helt enkelt är av kass kvalitet.
#1567894
Kontrollera att bussningen är hel. Det är alltså den delen stjärnmuttern spänner mot. Undersök om hylsan rör sig i gummit när ni gungar bilen för hand. Den ska va fastgjuten i gummit och gungar man för hand ska stjärmuttern inte röra sig relativt sätesfästet som sitter upptryckt i centrum av topplagret.

Om det är fast där får du plocka ner fjäderbenet och känna på lagret löst. Fjäderbenet är ju lätt att ta ner på dessa bilar som du nu säkert vet och lagret går att ta loss utan att spänna ner fjädern.
#1567917
rosefors skrev: fre 19 jan 2024, 18:50 Fjädersätet lägger sig själv rätt med hjälp av förspänningen. Fjädern kan ju bara ligga på ett sätt i sätet.

När skruven bottnar i hylsan på bussningen så kommer fjädern hålla emot, förutsatt att bussningen är hel.
Tänkte mer så att har fjädern aldrig varit riktigt spänd från fabrik så ligger förvisso fjädern rätt i fjädersätet men stjärnmuttern har då inte blivit ordentligt skruvad ner i bott. Utsätts sedan fjädern för ordentlig kompression vid körning så kommer stjärnmuttern glappa med följd att den ev. gängar upp sig ytterligare. Därav behov att spänna ihop fjädern med spännare. Men jag är säkert fel ute.

För sjärnmuttern skall väll ner i något bottenläge där den inte går skruva längre ner? Därefter släpper man på spännarna? Går det verkligen skruva ner stjärnmuttern i bottenläge utan att spänna fjädern även om bilen står på hjulen?
#1567928
Som sagt tidigare du kan spänna stjärnmuttern ovanifrån utan att spänna ner fjädern. Fjädern kommer hålla emot när stjärnmuttern bottnar mot hylsan, förutsatt att bussningen är hel. Det är typ den första grejen att kontrollera om det kluckar i framvagnen vilket jag också skrev direkt efter ditt första inlägg.

Använd stor polygrip eller rörtång.
#1568025
Jag har dragit muttern så mycket som går med bilen ståendes på backen.

Kollat över allt som går igen utan att plocka av benet. Allt ser visuellt ok ut. Fjädern ligger rätt där uppe dvs mot gummistoppet i sätet. Inga sprickor eller liknande och bussning håller ihop med metallbrickan.

Återstår väll bara att köpa fjäderspännare och plocka isär det.

Volvo original slang isolator beställd och hämtas på måndag. Saknas helt idag.

För be om ursäkt gällande förslag på mutter i ditt första inlägg. Trodde att du menade översta muttern vilken jag kollade över då. Förstod senare att du menade kronmuttern.

Gungar jag på bilen så kluckar det…..

https://youtube.com/shorts/r6GN3dF-Sfc? ... afFwh4nzvp
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]