Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1565967
Hej,

Jag har bytt allt i framvagnen på V70 07 aut utom drivaxlar och styrväxel dvs kompletta stötdämpare, länkarmar, spindelleder, inre, yttre styrstag, krängningshämmare, krängningshämmarstag och hjullager. Har fortfarande ett litet klapprande ljud när jag kör över ojämnheter på vänster sida.

Greppar jag hjulet kvart i tre glappar det lite och upp till tio i fyra också. Klockan sex glappar det inget. Håller jag emot inre drivaxeln så hårt jag orkar för hand glappar det ändå ute vid hjulet. Är det yttre knuten tro?

Inga vibrationer vid körning eller inbromsningar. Inte heller när jag svänger.

Nu har jag slut på idéer och behöver hjälp av er experter.
#1565981
Stötdämparen helt ny. Isolator och mutter åtskruvad.

Glappar när kvart i tre även om man håller emot i drivaxeln. Känns ungefär som att skiva alt oket skulle sitta löst vilket de ju inte gör. Känns som att det borde vara yttre knuten, den kan väll glappa även om jag håller i drivaxeln och vickar på hjulet?
#1565995
Jag har aldrig hört att en dålig drivaxel kan bidra till att klonka av att man kör över gupp. Min spontana gissning är att det är nått i fjäderns anläggning eller fjädertornsinfästningen/topplager. Det är i regel därifrån eller krängarlederna det kommer ifrån. Utöver det finns det bara två leder till.

Vad är det för fjäderben du har köpt? Har du köpt dom kompletta färdiga antar jag att det är eftermarknad nånting?

Kontrollera så att spindeln samt är fastskruvad i fjäderbenet ordentligt också, liksom övriga leder. Låter som att du missat dra åt nått.
#1565998
Komplett stötdämpare ifrån Proparts.

Om det hade suttit i stötdämparen hade det väll inte glappat så som jag beskrivit innan?

Allt är åtdraget ordentligt, ljudet fanns innan jag bytte allt nämnt i första inlägg men finns kvar trots allt som är bytt.

Håller jag i drivaxeln precis bakom yttre damasken så kan jag vicka på skivan när jag håller kvart i tre. Därav min fundering på glapp i yttre drivknut.
#1566030
hc77 skrev: tis 02 jan 2024, 22:25 Komplett stötdämpare ifrån Proparts.
Prova byt drivaxeln, för som du beskriver det är något fel där. Men det är nog första gången jag hör att det ter sig på det viset. Brukar "klicka och dåna" när yttre knutar ger sig i min erfarenhet.

Jag vill inte verka nedlåtande, men du har köpt från ett märke med dålig kvalite vars fjädringskomponenter kommer börja klonka och dunka inom några tusen mil. Fjädernbenslagringen från proparts är katastrofalt dålig då t.ex. gummit kring nedre lagringen är underdimensionerad och spricker. Även övre lagringen är av sämre kvalité men håller lite längre än nedre.
Är värt att tänka på att inte ens vissa premiummärken kan leverera bra fjäderbenslagring till V70 - lagringen är den svaga länken på V70is McPherson-ben.

Lemförder-lagring med sachs/trw/bilstein (inte febi bilstein)-dämpare är det som gäller. De kostar några tusen mer, men blir biligare ändå pga de håller 16000 mil och du slipper byta igen, göra extra hjulinställningar osv.

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]