Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566043
Givetvis hade det varit bättre att monterat dämpare av premium kvalitet. Började med en trasig fjäder och hade inte tänkt byta/lägga ut mer pengar än nödvändigt. Bytte då båda till billigast möjliga. Strax efter gick krängningshämmaren av och denna bytes. I samband med detta upptäckte jag glappet kvart i tre och utgick ifrån att det borde vara styrled.

Bestämde då att nu är det likabra att byta allt i framvagnen eftersom allt är orginal från fabrik och rullat 34 000 mil. Resten av det som är bytt är ”premium” SKF/Lemförder/Faq eftersom prisskillnaden på dessa inte skiljer mycket mot lågbudget grejor.

Stötdämparna byttes i somras, resten av grejorna byttes i helgen. Missljudet fanns inte till en början efter bytet av stötdämparen utan kom efter ett tag.

Kan ju byta drivaxeln men vore riktigt tråkigt och byta den och så glappar det ändå.

Som sagt, håller jag i drivaxeln precis bakom yttre damasken så kan jag vicka på hjulet/skivan när jag håller kvart i tre. Återstår då bara glapp i yttre drivknuten? Har svårt att se vad det skulle vara annars.

Om inte är det dags för besiktning snart, kanske kan få hjälp av dem av kolla det noga?
#1566044
rosefors skrev: ons 03 jan 2024, 09:43 Kan bekräfta ovanstående påstående.

Lemförderlager med Sachs fjädertalrik/bussning är det som gäller, ihop med volvo original isolator på bottentalriken.
Oavsett vilket borde det väll ändå inte glappa i hjulet kvart i tre på en dämpare som suttit ett par hundra mil?
#1566051
Kan du förklara mer i detalj vad för rörelser du har när du pratar om kvart i tre? Exakt vad rör sig, hur rör det sig och i relation till vad.

Om drivaxeln är fastskruvad i navet så som det ska var så har drivaxeln ingen som helst inverkan när du drar och rycket i skivan med handkraft. Då är felet någon annanstans.
#1566056
Bilen upphissad givetvis. Tar kvart i tre, då kan jag vicka på hjulet alt skiva/ok fram och tillbaka dvs in ut mot motor växelvis klockan tre och sex. Ungefär som att skiva satt löst men det gör den givetvis inte. Tar jag handen innanför hjulnavet och håller emot på drivaxel kan jag fortfarande vicka på det lika mycket. Ser inte att det rör sig nämnvärt någon annanstans än vid själva navet/skivan och det hörs ljud klonkande därifrån när man vickar också. Det glappar helt enkelt någonstans i själva navet verkar det som, vad nu det kan vara?

Sen om det är detta som orsakar klapprande ljudet vet jag inte med säkerhet men allt är ju bytt i övrigt. Skall väll oavsett inte vara glapp här. Känner jag på högersidan är det stumt.


Ny skruv monterad till drivaxel.
Senast redigerad av 1 hc77, redigerad totalt 0 gånger.
#1566057
Ok jag är inte helt 100 på du menar nu heller. Spel tangengiellt med drivaxeln, dvs om du roterar hjul/skiva har alla drivaxlar i mer eller mindre omfattning. Det är inte det som orsakar klonket.

Om det är spel in/ut längs axeln, dvs in-ut mot bilen har du definitivt fel på hjullager, spindelled, P-ände eller nått som inte är fastskruvat

Annars är det bara att börja om från början, plocka ner grejerna och känn efter med handen. Spindeled, p-ände, krängarstag och topplager.

Hjullager kollar du genom att ta av skivan och snurra på navet för hand.
#1566465
Uppdatering så här några dagar senare. Haft uppe bilen på lyften 3 gånger och verkligen kollat så allt var åtskruvat ordentligt. Glappet löst, hade dragit muttern till spindelleden lite för dåligt. Skall dras med 100 Nm på länkarmar av stål.

Klapprande ljudet kvarstår dock och misstänker fel dimension på spindelledens koniska del. Såg direkt när jag packade upp den och provade i länkarmen att den glappade till skillnad mot den gamla spindelleden som satt med perfekt passform. Vid mätning med skjutmått visade det sig att den koniska delen var 1mm mindre än på den gamla spindelleden.

Tänkte dock att eftersom den är konisk så kommer muttern vid åtdragning pressa länkarmen längre på den koniska delen och därmed åstadkomma perfekt passning. Är dock inte säker på att funktionen är sådan på spindelleder att det som ser ut som en bricka kommer pressas neråt av trycket från muttern/länkarmen.

Tog bort gummit på gamla spindelleden och det som jag trodde bara var en bricka som skulle förflyttas när man drog muttern visade sig vara en mer homogen del. Den ser ut att vara pressat på kulleden och som inte ser ut att vara meningen att ändra läge allteftersom man drar åt muttern.

Ni som monterat spindelleder med länkarm av stål innan. Har spindelleden suttit med perfekt passform redan innan muttern dras åt? Eller skall ”brickan” kunna förflyttas allteftersom man drar åt och därmed få rätt passform. Jag tycker inte det ser ut som att den skall kunna förflyttas och då förblir den komiska delen glappig gentemot det koniska hålet i länkarmen. Då är det inte konstigt det uppstår klapprande ljud.

Fabrikatet på spindelleden är för övrigt SKF och länkarmen Faq. Har kollat minutiöst i Vida innan och efter beställning så att delarna skall passa. Även kollat med SKF. Är rätt grejor enligt chassinummer och Vida. Gamla spindelleden satt som en smäck i både gamla och nya länkarmen.

Med bricka menar jag det som på bilden är längst ner där det koniska börjar. Denna är homogen med det som sitter pressat på kulleden.
Bilagor
IMG_4633.jpeg
IMG_4633.jpeg (3.24 MiB) Visad 264 gånger
#1566496
Det mest troliga är att du fått fel spindelleder som är avsedda för den gamla länkarmen av aluminium.
Gå in på https://bds.se/ och sök på reservdelar med registreringsnummer. Där finns foton på den gamla och nya modellen av spindelled. Din bild visar en spindelled av nya utförandet avsedd för en länkarm av stål.

Det svårt att förstå varför Volvo ändrade utförandet av framvagnen modellår 07/08 och mest troligt var att det fanns en USA Ford med samma chassi fast i stål = billigare dvs. spara pengar.
/Hasse
#1567505
Kollat över allt ytterligare en gång. Allt är draget som det skall. Lutar ändå åt att dessa Pro Parts dämpare är av kvalitet efter priset. Har 2 st V70N där ena framfjädern gick av med ett par veckors mellanrum på båda (34 000 resp 36 000 mil). Bytte på båda till kompletta från detta fabrikat nu i somras. Båda bilar kluckar nu i framvagnen. På den som tråden ursprungligen handlar om är allt bytt utom drivaxlarna och på den andra är länkarmar och krängningshämmarstagen bytta.

Själva grundtanken med att bytta allt var att få ”nybilskänsla” i framvagnen men komfortmässigt känns det nästintill som att åka ofjädrad epa. Minsta ojämnhet i vägen slår hårt i bilen. Tittar man bl.a på gummit som ligger i nedre fjädertallriken så är det bara ett tunt lager av gummi, ser inte mycket ut att ha. Isolator på fjäder saknas helt, fel av mig tidigare.

Lutar åt att reklamera ”skiten” och köpa lösa delar av premium kvalitet istället.

Hade uppe den på liften igår igen och kollade över allt. Provade då att rucka på fjädern uppåt vilket gick med ett kluckande som följd. Men det är kanske normalt att det går rucka på den när bilen är upphissad?

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]