Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasXC90
#1564223
Hej min (XC90/2006/D5/aut/AWD ca 20k mil) tappar kraft, ibland, min upplevelse är att det främst verkar det vara när det är kallt. Oftast är den pigg.
Men kraftlösheten dyker ibland upp tex på motorvägen när det blir ett (även ett mkt svagt) motlut då kan den långsamt sakta av (både cruise eller fotgas) från tex 120 till 100 och händer inget trots full gas, ibland kan det hjälpa att växla ned manuellt och få upp varvet över 3500rpm då den verkar accelerera och "vakna till" igen. Ibland uppträder det efter ett rödljusstopp i stan, slöööö acceleration. Får jiddra med handväxel för att få den att komma igång.
Den displayar gul triangel och motorservice varje gång den startas.
Kör den ofta, både kort och långt. Tankar olika mackar men ingen gårdsdiesel.
Bytt olja/filter, luftfilter, dieselfilter.
Nästa steg är givetvis felkoder.
Jag har försökt att följa en del trådar här men hittar ingen sjukdomsbild som verkar passa. Någon som har en tanke? Tack!
av ThomasXC90
#1564287
sicnarf skrev: fre 15 dec 2023, 05:49 Snälla, köp icarsoft felkodsläsare. Kolla vad du har för fel då du gått länge med det. Misstänker något strul med din turbo.
Tack jag har nu beställt en fr 24.se, det är nog bättre än mina gissningar.
av ThomasXC90
#1576134
Felsökaren visade bla koder för CEM, dyrt och komplicerat med byte, jag amatör-chansade och köpte elektronikspray. Lossade alla säkringar/reläer i de tre boxarna, sprayade kontakterna och sprayade in i alla dosor inkl CEM (batteriet urkopplat). Lät det torka över natten, och... alla lampor har slocknat, inget elektronikstrul, och kraften är tillbaka!!! En amatörlösning men enligt andra trådar har XC90 med taklucka återkommande fel med vatteninträngning i CEM, kan även komma från genomföringen till motorrummet (under vindrutetorkarna förarsida).

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]