Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1564139
Beklagar om jag stör igen, men den som har lust att svara är jag tacksam för...

Gäller en S80 -04 - ULZ 843 - ca 6670 mil sedan ny.

Har p.g.a. av anmärkningar från Bilprovningen (fram) fått tid på verkstad för byte av det som rubriken anger =
- fjäderben (rostiga)
- fjädrar (ingen anmärkning, men rekommenderas byte)
- fjäderbenslager (kärvar i vissa lägen)
- stötdämpare (läcker olja)
- skydd (delvis trasiga)

Lite märkligt med dessa anmärkningar = för i övrigt är bilen helt rostfri och i mycket bra skick...

Bör man göra en Framvagnsinställning / Hjulinställning efter byte av ovan eller påverkar inte bytet inställningar?

Jag har inga snedslitningar på däcken nu - efter drygt 20 år, men vill ju heller inte få det efter bytet :-)

Om någon anser det behövs inställning - har ni något bra tips för seriös prisvärd inställning i Göteborgs-området?

Alla tips mottages såklart tacksamt & igen tack på förhand!

Hälsningar Christian Sjöberg
#1564155
En ägare, 6700 mil och rostiga fjäderben??????
Vad säger du? Nästan så man skulle tro det är ett skämt.
Bilen är nog ny till utseendet.
Men kan du inte göra jobbet vid kamremsbytet i Jan?
Då godkänner han och raderar/släcker dina anmärkningar också.
Annars får du göra en nybes efter det jobbet om det är efter en månad.
Du kör så lite ändå.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
#1564162
Ja, du behöver göra en inställning, rekommenderar Pekkas framvagnsinställning på Backaplan, billigt och bra.

Jag har själv fått byta dämpare/fäderben (oljeläck) på min V60, trots att den i övrigt är i exemplariskt skick. Jag misstänker faktiskt att den tvättats för mycket och körts för lite....
#1564187
Hej!
Jag fick anmärkning på rostigt övre fjädersäte, vänster, på besiktning.

Beslutade då att byta fjädersäten o fjäderbenslager på båda sidor.. Efter byte tyckte jag att bilen drog både till hö o vä samt att ratten inte stod rakt fram.

Lämnade in för 4-hjulsinställning. Det visade sig att toe-in var rejält fel, så det justerades rätt samt att de gjorde någon förbättring på bakvagnen också (den var inom toleransen men de ställde in den bättre).

Så jag rekommenderar att göra 4-hjulsinställning efter ett sådant arbete. I Göteborgsområdet kan jag rekommendera Däck Bert AB i Kungsbacka.

Bil: Volvo s60 bifuel 2007, snart 24 000 mil mätaren.
#1564189
Tack för svaren!
Det är inget skämt. Jag köpte bilen ny oktober år 2003 och den har bara gått ca 300-350 mil per år. Ja, den ser nästan ut som ny, bortsett från att klarlacken på plastlisterna över taket har flagnat på vissa ställen. Mycket märkligt att fjäderbenen fram har fått rostskador, men det var kanske dålig kvalitet...
Hälsningar Christian Sjöberg
#1564233
Hej.
En hjulinställning är det enda rätta eftersom det i regel kostar mindre än att få snedslitna däck.
Det är tråkiga pengar eftersom det känns som att man inte får något för det.
Jag har gjort hjulinställning cirka 5 gånger på min V70N årsmodell 2004, som jag kört från mätarställning 23000mil till 40000mil.
Jag bytte kompletta fjäderben runt 36000mil.
Korrosion är i regel mer relaterad till bilens ålder skulle jag tro.
#1564338
Jag bytte stötdämpare och övre fjädersäten på båda sidorna på V70:n nu i höstas men gjorde ingen hjulinställning eftersom jag återanvände gamla fjädrarna och därmed inte ändrade på någonting. Jag håller koll på däcken ifall de börjar slitas snett, i så fall får jag göra in hjulinställning.
På min gamla Golf bytte jag fjädrar fram och då slets däcken ner direkt.
#1573692
Jag (en verkstad) bytte till helt kompletta nya fjäderben fram för ca 2 veckor sedan och dessutom bromsslangar & bromsklossar.

Därefter gjordes 4-hjulsinställning med laser och det var oerhört liten skillnad att justera, men känns bra det blev gjort enligt rekommendationer.

Var på besiktning förra veckan och var då lite orolig att det skulle vara ojämn bromsverkan p.g.a. de helt nya bromsklossarna, men det var exakt lika och helt perfekt.

Hälsningar Christian Sjöberg
#1573877
COCS skrev: tor 14 dec 2023, 16:45Mycket märkligt att fjäderbenen fram har fått rostskador, men det var kanske dålig kvalitet...
Hälsningar Christian Sjöberg
Inte märkligt alls. 20 år i klimatet på västkusten är döden för allt i metall. Det är ju inte bara milen som sliter, tiden är många gånger värre.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]