Sida 1 av 2

Gegga på oljesticka men inte expansionskärl? V70 2.5t

Postat: lör 02 dec 2023, 09:46
av hagfeldt
Har en V70 2.5t 2005 som har gått hackit en vända och samtidigt blivit geggig på oljstickan.....

Det började med att jag skulle kolla oljan när ögglan till oljestickan gick av, jag löste det genom att försiktigt borra ett litet hål och skruva i en liten skruv så jag kan dra ut stickan och ha den så tills jag får en ny.
1.jpg
1.jpg (115.07 KiB) Visad 479 gånger



Iallafall så åkte jag på en 65mils resa i Onsdags, och jag kollade oljan på stickan innan avfärd och den såg riktigt fin ut.
Hela resan gick bra och på Torsdagen så åkte jag till och från jobbet (1 mil enkel) utan problem.
I Fredags morse när jag skulle till jobbet igen så började bilen att hacka lite grann, det var precis som att man skulle gasa till ca 2 gånger per sekund och det var en jämn frekvens som den gasade så.
Efter att motorn blivit varm så gick den som vanligt igen.
När jag kom till jobbet så kollade jag på oljestickan och då såg den ut såhär:
2.jpg
2.jpg (132.91 KiB) Visad 479 gånger


3.jpg
3.jpg (158.06 KiB) Visad 479 gånger
Under oljelocket såg den fin ut innan jag åkte hem men efter en mil så hade den geggat till sig... skall tillägga att det kommer lite lite olja bakom oljelocket efter någon mils körning
4.jpg
4.jpg (116.49 KiB) Visad 479 gånger

under natten så har bilen stått i varmt garage och resan hem gick kanon utan några ryckningar.

Det bubblar ingenting i expansionskärlet och det luktar inget märkligt och kylarvätskan ser fin ut. Jag har inte förlorat någon kylarvätska alls sedan jag kollade den i torsdags.
5.jpg
5.jpg (81.86 KiB) Visad 479 gånger



Det jag funderar över är vad dom där ryckningarna när den gasar ca 2 gånger per sekund kan komma ifrån?

Samt varför den kleggar när det inte verkar försvinna någon kylarvätska? Kan det vara oljestickan som inte tätat ordentligt i och med att den är trasig?
Jag vet att det kan bli kondens som ger dessa fenomen men detta har kommit helt plötsligt och jag trodde att det var om bilen stått ett tag osv som den kan bli lite kleggig...

Det har varit ca 3-8 minusgrader hela tiden utomhus sedan problemen uppstod

Tacksam för svar, Mvh

Re: Gegga på oljesticka men inte expansionskärl? V70 2.5t

Postat: lör 02 dec 2023, 10:33
av lennarte
Eftersom det är vattendroppar på oljestickan så är det med all säkerhet kondens i motorn. Blir motorn ordentligt varm? Funkar termostaten? Du ska normalt inte kunna hålla kvar fingrarna på termostat huset när motorn äe varm. Motorn kan "kännas" varm redan vid 60°, men drifts varm är minst omkring 80 - 85°. Termostaten ska öppna vid omkring 90°

Re: Gegga på oljesticka men inte expansionskärl? V70 2.5t

Postat: lör 02 dec 2023, 11:05
av panth0n
Jag gissar delvis på kondens i oljan pga oljestickan inte är tät (ju fuktigare luft desto snabbare går det väl) tillsammans med att vevhusventilationen är i dåligt skick vilket är jättevanligt på dessa motorer. Om du startar motorn, tar bort oljelocket, sätter en plasthandske över och "tätar": Blåser handsken upp sig som en ballong eller vill den sugas ner i motorn? Be någon gasa lite också så blir effekten tydligare.
Kom ihåg att täta kring oljestickans öppning med tummen eller nåt så inte trycket letar sig ut den vägen... :-)

Att den ser fin ut under oljelocket på första bilden var väl en överdrift? Det ser horribelt ut och du har med all säkerhet "sludge" i motorn. Att så mycket sludge sitter där tyder väl också på dålig vevhusventilation eftersom skiten som ska vandra genom ventilationen inte längre gör det, utan istället vandrar upp mot oljelocket.

I med ny oljesticka, byt därefter gärna olja+filter och varmkör motorn rejält. Inte bara till tempmätaren gått upp till mitten utan en längre runda om kanske 5 mil eller mer så bör all kondens vara borta.
Fortsätter det då klägga sig utan att du tappar kylarvätska + att ovan handsktest utförts med resultat av handske som blåser upp sig är det garanterat vevhusventilationen som är tät.
Vevhusventilation tät=vatten och skit letar sig inte ut från oljefällan varpå det blir kvar i oljan. Trycket letar sig dock ut genom packningar och tätningar vilket inte är roligt.

Ryckningarna kan komma av lite vad som helst. Av erfarenhet rycker de när bränslefiltret är på G att täta sig med skit, när tädnhattar/stift är dåliga eller när gasspjällen håller på att ge sig - men det kan som sagt rycka pga precis vad som helst annat också, så läs ut felkoder skulle jag börjat med.

Re: Gegga på oljesticka men inte expansionskärl? V70 2.5t

Postat: lör 02 dec 2023, 17:13
av hagfeldt
Lennarte: motorn blir riktigt varm som den skall, jag har dock kört till och från jobbet 3 gånger nu (1 mil enkel resa) så det har blivit 6 stycken korta körningar på några dagar nu.

Panth0n:
kan det bildas så här pass mycket gegga på bara 3 vändor fram och tillbaka till jobbet (1 mil enkel väg)? Jag trodde att det kunde bli om man körde bara korta sträckor under längre tid.
med oljelocket bortplockat så fyller den upp en handske så loite övertryck är det, men det går inte jätte fort, sedan så poffar det lite rök ur röret där oljestickan sitter, men inte mycket.
Jag frågade en mekaniker för ett halvår sedan och han sa att det inte såg så illa ut med vevhusventilationen...

Mjo jag kan hålla med om att det är lite till överdrift med att oljelocket såg fint ut, men jag har aldrig varit med om att det varit geggit under locket på denna bilen förut.

Hade det bara varit klegget som jag såg igår så hade jag nog inte varit så orolig, men det var just att både det och att bilen ryckte kom precis samtidigt så är orolig om det kan ha något samband med varann :P

Re: Gegga på oljesticka men inte expansionskärl? V70 2.5t

Postat: lör 02 dec 2023, 17:38
av rosefors
Det räcker inte med en mil. Du måste köra längre.

Re: Gegga på oljesticka men inte expansionskärl? V70 2.5t

Postat: lör 02 dec 2023, 17:46
av rosefors
Sen hur allvarligt det är med övertryck och igensatt vevhusventilation.

Det är av miljöskäl som vevhusventilationen ska ta rätt väg. Att det är öppet i oljestickan gör inte så mycket mer än att det så småningom blir oljigt i hela motorutrymmet. Om stickan däremot sitter i och vevhusventilationen är igensatt kommer den förr eller senare trycka ut nån packbox, oftast vid kamaxeldreven.

Re: Gegga på oljesticka men inte expansionskärl? V70 2.5t

Postat: lör 02 dec 2023, 17:55
av KalleJ
Går väl inte igenom besiktning med för allvarliga oljeläckage...

Re: Gegga på oljesticka men inte expansionskärl? V70 2.5t

Postat: lör 02 dec 2023, 18:00
av rosefors
Besiktningen gillar det säkert inte om dom ser det, men budskapet var att om vevhusventilationen är igensatt så är det bättre att lyfta stickan än att motorn trycker en packbox, samt att det inte har nått med majonäsen att göra.

Att byta vevhusventilationen på dessa är tyvärr ett av de större underhållsmomenten som denna bil kräver. Inte jättemycket materialkostnad, men tar tid.

Re: Gegga på oljesticka men inte expansionskärl? V70 2.5t

Postat: lör 02 dec 2023, 18:21
av vjohnj
Vad? Gillar inte besiktning öppen vevhusventilation :-D

Re: Gegga på oljesticka men inte expansionskärl? V70 2.5t

Postat: lör 02 dec 2023, 19:19
av Cotag
Kylarvätskan ser ju helt vattenklar ut, har du inte glykol i? Eller har du fått tag på helt färglös glykol?