Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1562843
Tack för alla svar, hoppas verkligen inte den ska behövas skrotas 😭😂 Vi har haft den typ fyra månader! De är en bra bil så sett och grabben är nöjd, får be honom ge fan i och leka när det är snö bara 😂

Blir spännande och se vad utgången blir utav det och att det inte kommer kosta multum
#1562844
panth0n skrev: lör 02 dec 2023, 22:20 Går den rulla med växel i samt att det luktar lamell har kopplingen gått, 100%. Det är ju liksom ingen friktion kvar mellan motor och låda.
Visst, det kan väl vara värt att kolla om drivknutarna inte för oväsen pga de eller drivaxlarna gått i trasor men det känns ej troligt.

Att man måste gasa ordentligt för att få iväg den beskriver väl att den slirat rejält innan också.. Låter som grabben får ta det som en lärdom att V70 är historiens tråkigaste vinterbil. Köp en 945 till honom så brukar de ha nån mekpolare som kan byta koppling på en kväll. Mkt bättre och billigare bil att leka i så sätt att den är bakhjulsdriven och billig/enkel att reparera. Ta hastighetssignal från framhjulen så kan de sladda rejält också. :-D :-)

Lärde mig skruva på en kalsongblå 745a jag hade en gång i tiden. Förgasarstrul, kopplingsbyte, rostlagning... ja man fick en rejäl utbildning av att ha en sådan bil. Tyckte det var svårt nog att hålla ficklampan åt farsan och att skifta hjul innan jag köpte den bilen. ;-)
Ja, 245 och 745 klarar ju till och med jag och pilla med! Var enklare förr helt klart och roliga vinterbilar! Tänkte V70:n ändå var bra för det var lite mer nutidens bil kontra 2-7-9 serien och att det finns reservdelar i överflöd

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]