Sida 1 av 2

Byta från 15" till 17" på V70 04:a, Går det???

Postat: mån 28 maj 2007, 10:35
av smygaren
Hejsan!

Jag har en V70N 170hk 04:a.
Den är från fabrik levererad med 195/65 R15 (Kalle Anka däck).
Jag vill nu sätta på Volvos Oresetes fälgar med dim 224/45 R17.
Är det bara och byta och köra eller?
Vissa säger att man måste även byta "rullarna" och även utslagsbegränsarna enligt Volvo, behövs verkligen detta??
Har någon tipps eller egna erfarenheter??

Tacksam för svar!

Smygaren

Postat: mån 28 maj 2007, 11:01
av Marbas
Byt och se om hjulen slår i hjulhuset. Gör dem det så byt styrstopparna ute vid hjulen (kostnad ca 200:-). Hjälper inte detta heller har du två alternativ, antingen ändra utslagsbegränsaren i styrväxeln (kostar ca 900:- + arbete), eller låta det vara.

Själv gjorde jag precis samma sak (bytte från 15" till 17") och fick problem med att hjulen slog i hjulhuset. Jag lyckades lösa det med nya styrstoppar vid hjulen. Bytte dem själv (hur enkelt som helst).

Postat: mån 28 maj 2007, 11:14
av greeeken
Det är klart det går.
Jag gjorde det på min o det var inga problem alls

Postat: mån 28 maj 2007, 12:20
av Luthor
Har även jag gjort detta byte utan problem, har ännu inte bytt ut "styrstopparna" utan tänker bara på att inte ha fullt rattutslag när jag svänger...

Postat: mån 28 maj 2007, 15:03
av Mattias_F
Jag tror inte du behöver styrutslagsbegränsare på 225/45 17"
Denna dimension är standard på min -05 och de har förmodligen samma inpassning och bultcirkelmått.

Postat: mån 28 maj 2007, 15:14
av smygaren
Mattias_F skrev:Jag tror inte du behöver styrutslagsbegränsare på 225/45 17"
Denna dimension är standard på min -05 och de har förmodligen samma inpassning och bultcirkelmått.
Är det standard så är nog bilen förberedd för det både med utslagsbegränsare och nya rullar, men det har inte jag på min ICKE turbo V70N

Smygaren

Postat: mån 28 maj 2007, 15:16
av Mattias_F
Euuh...min är original 225 (thor) så isåfall sitter begränsaren där från fabrik :oops:
Det kan iofs. förklara att den har vändradie som siljaline......

Postat: mån 28 maj 2007, 15:17
av smygaren
greeeken skrev:Det är klart det går.
Jag gjorde det på min o det var inga problem alls
Hur går det när du svänger?? Tar det i eller det är inga problem??

Postat: mån 28 maj 2007, 15:18
av smygaren
Mattias_F skrev:Euuh...min är original 225 (thor) så isåfall sitter begränsaren där från fabrik :oops:
Det kan iofs. förklara att den har vändradie som siljaline......
Skulle tro det!

Det är väl en av påföljderna!

Smygaren

Postat: mån 28 maj 2007, 17:55
av Statsminister
Onödigt att köpa nya styrutslagsbegränsare för 200. Mina 235or tog i när jag svängde fullt. Plockade bord styrutslagsbegränsarna (sitter med 2 bult på varje sida) och satte mellan en m8 mutter på varje bult. Funkar klockrent och däcken tar ej längre i när jag svänger. Tog ca 5 min per sida.

Kostnad: i princip 0:-