Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1563768
Blev ett långt svar, men kände att jag var tvungen att bena ut ditt inlägg då jag anser att det innehåller lite felaktigheter. Har viss insyn i VolvoÅFs reservdelshantering, mer än så kan jag inte säga.. :-)
Andreas7777 skrev: sön 10 dec 2023, 12:43 Jag måste bara inflika en liten undran om varför man INTE ska byta vattenpumpen? Gäller det även andra delar på bilen att det är bättre att inte byta till en ny del utan låta den gamla sitta kvar? Ska jag låta kamremmen som gått 20000 mil och "fungerar hur bra som helst" sitta kvar också?
Kamremmen skall bytas på intervall pga gummit åldras. Vattenpumpen från Aisin åldras inte av att sitta där, och har du rätt blandning och rätt typ av vätskor (50/50 destillerat vatten/etylenglykol) enl. Volvos rekommendationer är slitaget närmare noll över tid och mil.
Idag finns nästan ingen förutom Volvo som sätter dit en Aisin/INA-pump, utan det blir det de har på hyllan - för INA/Aisinpumpar är dyra och lite svårare att få tag på i Sverige. Tråkigt att INA är på den listan för de pumparna har tappat i kvalité.. borde bara vara Aisin som får finnas...

Vissa reservdelstillverkare, även lite finare sådana, producerar pumpar med plastimpellers. Febi Bilstein (lite dyrare) och Professional Parts Sweden (lite billigare) är två exempel på sådana märken till Volvo. Om du i onödan byter vattenpump från Aisin-varianten och får en sådan med plastimpeller monterad riskerar vattenpumpen absolut att ha ihjäl motorn.

BMW original reservdelspump till b.la. E39 med M52-motorn är ett exempel på, utanför Volvo, där man levererar plastimpeller.

Varför byter man inte oljepumpen vid kamremsservice för? Eller kamdreven, de med VVT som oxå slits.. ;-) :-)
Andreas7777 skrev: sön 10 dec 2023, 12:43 Så sent som i fredags när jag hämtade min bil på verkstaden efter generatorbyte så språkade jag lite med mekanikern om just havererade remmar och vad det kan leda till. Han hade just då en V70 inne för motorbyte då vattenpumpen hade skurit vilket hade lett till att multiremmen lossnat och trasslat in sig i kamremmen med motorhaveri som följd.
Det är alltså inte bara lite vattenläckage som en alltför gammal vattenpump kan leda till...
V70 där vattenpumpen skurit vilket lett till multiremsras och sedan kamremsras? Isåfall måste det varit någon Fordsaga till motor där vattenpumpen drivs av multiremmen, för i denna tråd diskuterar vi om vitblocksmotorerna där kamremmen driver Aisin-pumpen. Och mig veterligen har de Fordmotorerna också en intervall på vattenpumpen men kan minnas fel då jag sällan, helst aldrig, beblandar mig med de motorerna. ;-) Kolla Fords ecoboost-modeller där kamremmen snurrar i oljan så gummirester sätter igen oljepickupen :-D :-D Humor på hög nivå.

Var det trots allt en Volvomotorn så menade mekanikern såklart att multiremmen hoppat av och trasslat in sig i kamremmen, för det kan hända och är högst relevant på dieslarna. Men om vattenpumpen på en Volvomotor skär ihop hoppar inte multiremmen in i kamremmen.
Andreas7777 skrev: sön 10 dec 2023, 12:43 Sedan kan man nog avfärda pratet om original-delar kontra eftermarknadsdelar/piratdelar då det ofta är samma tillverkare som levererar till Volvo som du kan handla på skruvat eller autodoc.
När jag skulle byta kamrem/vattenpump på min ena XC70 för 5 år sedan så köpte jag ett kamrems-kit av samma fabrikat på en tysk hemsida som en annan XC70-ägare fick ditsatt på Bilia.
"Oftast är samma som du kan handla hos x handlare" - finns säkert +50 olika tillverkare av P2's reservdelssortiment. Somliga är bevisligen bättre än andra, så är det. Finns en anledning till att Volvo väljer originaldelsmärken så som : Aisin, Lemförder, INA/FAG, Gates, DAYCO, SKF, Contitech, Hella, Valeo, ATE, Sachs - för att nämna några "hovleverantörer". :-)

Finns vidare inget äkta kamremskit att köpa någon annanstans än hos Volvo då det är olika tillverkare på alla kamremsrelaterade komponenter. Alltså är inget färdig-kit ett äkta kit, förutom det du köper hos Volvo vilka har paketerat om delar enl. nedan till blå boxar.

Till P2 gäller:
Contitech/Gates/Dayco till kamrem beroende på diesel/bensinmotor och storlek.
INA/Aisin på löprullar och vattenpump.
INA spännrulle.

Finns säkert variationer idag till andra motorer, men ovan gäller P2-relaterade motorer.
Andreas7777 skrev: sön 10 dec 2023, 12:43 BMWs "original"-fjädrar som du köper dyrt i Sverige är till många modeller tillverkade av svenska Lesjöfors med "BMW" instansat i dem. Samma fjädrar kan man köpa från Tyskland utan BMW-loggan och då kostar de mindre än hälften...
Så är det väl med alla delar. Är därför ett besök till Volvohandlaren och köpa något litet (typ filter) samt be att få kika i ett kamremskit (alltså utröna vilka delar som är av vilket fabrikat) kan löna sig ekonomiskt. Sedan far man hem och beställer på Trodo :-D
Senast redigerad av 1 panth0n, redigerad totalt 0 gånger.
#1563769
Man kan ju om man vill läsa och ta in min rättning i inlägget efter mitt första inlägg gällande multirem som driver vattenpump...

Om man inte litar på eftermarknadsdelars kvalitet kan man ju alltid köpa vattenpumpen på Volvo men att inte byta vattenpumpen för en tusenlapp extra när man ändå genomför en rättså kritisk serviceåtgärd (som dessutom i snitt kostar minst 5000:-) anser jag fortfarande vara rätt dumt...
#1563772
20FJan skrev:Om du vill byta allt som kan gå sönder får du byta servopump, generator, AC och varför inte alla hjullager när du ändå håller på…
Du tycker inte att vattenpumpen är mer relaterat till kamremmen än vad hjullagret eller?
Eller har du sett något kamrems-kit som innehåller hjullager kanske?

Du kan ju förstå poängen om du bara försöker, jag lovar!

Det är ju som att man kanske byter spindelled när man byter länkarm eller fjäderbenslagringen när man byter ändå byter stötdämpare och/eller fjädrar...
#1563804
Anekdot från annat bilmärke: jag böt rem och spännhjul vid 12000 mil, skippade vattenpumpen. Vid 24000 mil böt jag igen. Denna gång med vattenpump, inte för att jag märkte nåt fel på den gamla utan för att 24000 mil ändå är ganska långt tyckte jag och beställde ett kit där den ingick. Orginal hade plastimpeller. En kollega som hade en likadan bil fick plötsligt problem med att den gick varm, tillslut böt han kamrem och vattenpump. Hans orginal hade blivit utbytt mot en annan vid 12000 mil. Den hade metallimpeller som hade tappar alla vingar, de hade gått av i vinkeln. Plast kan alltså vara bättre än metall.
Jag har kört 24000 mil på orginal vattenpump på fler andra bilar också.
Hur långt går vattenpump på bilar med kamkedja? Är de ens med i serviceprotokollet?
#1563915
Uppdatering avseende byte av vattenpump i samband med kamremsbyte.

OBS! För den som har intresse av att läsa och kanske bli en erfarenhet rikare…

Jag talade med verkstaden idag som ska göra jobbet av ovanstående och framförde att; jag vill INTE att dom byter min original AISIN-vattenpump - som bara gått ca 6600 mil och att det beror på att flera sagt att ersättnings-vattenpumpar har impeller av plast och att den jag har är bättre.

Han jag talade med på verkstaden sade då att; vi vill INTE byta kamrem om vi inte också byter vattenpump, men strax därefter sade han att; vi kan byta kamrem utan byta vattenpump, men då kan vi ej lämna garanti på jobbet.

Han sade vidare att; vi använder ENBART vattenpumpar med impeller av metall och så sade han också att; ett problem med gamla bilars vattenpumpar är att packningen ofta börjar läcka och därför bör man i vilket fall ta bort vattenpumpen.

Jag tycker vi hade ett bra samtal och han verkade vederhäftig (positivt).

Efter samtalet skickade han en bild på förpackning som det står angivet på:
SKF VKPC 86635

När jag Googlar den beteckningen får jag (på flera ställen) fram en SKF VOLVO S80 -04 vattenpump med en blå impeller - som vid första anblick ser ut att vara av plast, MEN det står TYDLIGT att impellern är av metall (på alla ställen jag kollat). Så jag kan tänka mig att det KANSKE är så att impellern är typ pulverlackad blå metall ELLER att bilden visar en impeller av blå plast som blivit ersatt av en i metall, men att bilden EJ uppdaterats (från plast till metall).

LÄNK:
https://www.autodoc.se/skf/1367421?utm_ ... gLLUvD_BwE

???

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]