Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1563978
SKFs vattenpump håller ej samma kvalité som Aisin, men kan de få tag på en Aisin så kör på =).

Jag skulle bytt verkstad om de inte vill byta kamrem utan att byta vattenpump.
VolvoÅF själva lämnar garanti på kamremsjobbet även om de ej byter vattenpump haha, så varför gör inte denna verkstad det kan man ju undra.

Varför jag tycker denna verkstads villkor är bullshit:
Garantin på kamremsjobb inkluderar absolut inte ventilsallad som uppstår om kamremmen går av, för det skulle likväl kunna vara multiremmen som hoppar av pga generator/servopump/ac skär, och den den vägen pajjar motorn. Hade fattat om de lämnat garanti på bytet FÖRUTOM om vattenpump gått sönder och den vägen rivit motorn.
#1563993
Nu är det ju en annan motor men väldigt snarlik konstruktion på pump på min -14 VEA, men där fick jag från kontakten på Bilia att man normalt inte bytte pump vid kamremsbyte på den (15000 mil). Jag förutsätter att vanliga garantier på jobbet funnits därifrån.
Med 17000 mil på min så fick jag bytt till en pump som ingick i en Gates-sats, jag får anta att den pumpen var av god kvalisort nog för att hålla bilen ut.
#1573689
Igår byttes kamrem, vattenpump, spännrulle, löprulle och s.k. multirem. Senast detta byttes var 2013-09-04 vid ca 4900 mil. Det är alltså ca 1800 mil sedan dess (drygt 10 årsedan).

Kan nu (efter inspektion) konstatera att de gamla delarna har följande status:
--- kamrem (märkt VOLVO) = ser helt ok ut, inga torrsprickor eller annat synbart dåligt.
--- vattenpump (märkt AISIN) = glappar lite i lagret (normalt?), så det var kanske bra att den blev bytt.
--- spännrulle & löprulle glappar också i sina lager, men jag vet ej vad som kan betraktas som godkända toleranser.
--- multirem ser nästan ut som ny och var troligtvis helt onödig att byta, men detta är ju bara min personliga uppfattning.

OBS! Den nya vattenpumpens impeller är av metall och det medföljde även en ny packning och 7 st. nya skruvar + utförlig monteringsanvisning.

Bifogar 3 st. bilder på det som ersatte det gamla.

Hälsningar Christian Sjöberg
Bilagor
20240320_151939.jpg
20240320_151939.jpg (2.7 MiB) Visad 193 gånger
20240320_151805.jpg
20240320_151805.jpg (3.03 MiB) Visad 193 gånger
20240320_153846.jpg
20240320_153846.jpg (3.53 MiB) Visad 193 gånger
#1573702
Jag byter alltid kamrem efter c:a 5-6 år. Trots kanske bara 3000 - 5000 mil. Har en B234F motor. Rödblock (gjutjärn) med dubbla kamaxlar. Remmen ser nästan ny ut...... Dock byter jag inte rullarna, dom håller betydligt längre än så. Dom är nu inne på 4-de remmen, smörjs med Mollycote fett vid kamremsbytet.
#1573708
Svar tiil: sicnarf

Verkstaden som gjorde jobbet ägs av en person som haft verksamheten sedan omkring år 1991 (i 33 år). Jag var inte med vid reparationen, men jag fick se de nya delarna - FÖRE montering. Därefter fick jag de gamla delarna tillbaks (som jag nu inspekterat noga och fotat). Den verkstaden som du rekommenderade blev sur på mig när jag ställde ett par frågor och han sade att; han vill inte göra jobbet - kontakta en annan verkstad och så lade han på luren (utan normalt avslut). Mycket märkligt! Jag är 58 år och har aldrig prutat eller haft kommunikationsproblem eller ovänner eller varit till besvär, men han blev av någon anledning upprörd över mina två frågor - hade möjligtvis en s.k. dålig dag - inte vet jag...

Nu är ju jobbet gjort (på annan verkstad) och jag är mycket nöjd!

:-D
Senast redigerad av 2 COCS, redigerad totalt 0 gång.
#1573785
Svar tiil: sicnarf

Verkstaden som gjorde jobbet med min kamrem, vattenpump, etc. och dessutom byte av kompletta främre stötdämpare och diverse annat heter:
Grimmereds Bil & Bärgning

OBS! Denna verkstad har mest företagskunder - som prioriteras framför privatkunder och därför får man acceptera att privat inlämnad bil kan ta några dagar att bli gjord - eftersom t.ex. inkommande utryckningsfordon måste göras typ omgående.

Om man kan leva utan bil några dagar, så kan jag rekommendera ovan nämnda verkstad - som är mycket seriös - med äldre kunniga mekaniker som gör ett utmärkt jobb till ett bra pris.
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]