Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johan53
#1562227
Hej första gången jag skriver på forumet,
Bytte batteri på min xc70 2005
Efter byte går inte startmotorn, allt verkar ok när man sätter på tändningen, all lampor radio och fläktar verkare fungera som väntat.
Sedan när man skall starta, händer inget ,inte minsta ljud, vare sig ifrån motor eller solenoid
Batteriet är ok har laddat och mätt spänningen.
Har en varning om kylvätskenivå , har sett den någon gång tidigare när det gamla batteriet blivit urladdat, har slocknat när motorn startat.
Någon som vet vad som kan ha hänt.
Tacksam för all hjälp HansP
Användarvisningsbild
av lennarte
#1562236
Tändlåset? Kommer du åt solenoiden på startmotorn? Du kan då sätta en kabel mellan plus på batteriet och på ena stiftet på solenoiden där är ofta 2 st flat stift kontakter. Det ena (ofta det yttre) är från tändlåset. Fäst kabeln på batteriet och "dutta" på stiften. På det ena ska inget hända men på det andra ska startmotor gå igång. Så var försiktig, ha tändningen av så kan motorn inte starta. Händer inget, "dutta" på den undre stora muttern. Då ska startmotorn snurra, men motorn ska stå still. Händer det ingenting är det nog startmotor fel. Händer det något kan det vara fel på tändlåset.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&au[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]