Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Essen
#1561507
Bytte det övre fästet som sitter ovan motorn, men ser ju tydligt att motorn förmodligen sitter snett. Det nya fästet som är fäst på motorn linjerar inte alls med det i chassit. Det gamla fästet var också skavt på ena sidan för metall gått mot metall, och framtiden ser inte ljus ut för det nya fästet om inget görs.
Min misstanke är att något annat mer bärande fäste gett med sig. Bilen V70(2007) med 163 hk diesel är ny för mig, är i mycket gott skick trots sina 44000 mil.
Vad borde jag göra? Hur många fästen sitter det på den, finns det någon mer trolig kandidat till att ha kollapsat och kan man utifrån se om så skett? Vill helst inte byta saker för att bara hoppas att problemet därmed försvinner utan gärna veta att jag byter dåliga saker. Om det sedan räcker vet man ju inte alltid.
av Righthanddrive
#1561517
På bilden ser du de olika motorfästerna som finns :-)
Sedan finns det att hela sk subframe/ hjälpramen som motor och vxl sitter på är tryckt åt en sida pga tidigare smäll….
Men kolla dina fästen först
Bilagor
IMG_0334.jpeg
IMG_0334.jpeg (1.13 MiB) Visad 546 gånger
Användarvisningsbild
av Essen
#1561540
Kom också tänka på att något i bilen kan vara snett, vet att bilen varit i någon slags krock men inte hur hård smäll det var.

Aldrig bytt motorkuddar på något någonsin förr. Om man nu antar att de som sitter kvar är orginalmonterade, kommer man uppleva någon förbättrad känsla, funktion och komfort om man helt enkelt byter ut alla även de som inte är sopslut? Vad sker med gummin efter sexton år och 44000 mil?
av panth0n
#1561728
Killen i videon förklarar mycket bättre än jag kommer kunna skriva.
Kort och gott: Kluckar det som i videon kan kuddarna vara slut så vakuum läcker, och byter du den kudden (eller båda) som är trasig blir det bra mindre vibrationer i kupén på tomgång.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1561775
Byt motorfäste nr 15. Mitt var inte ens fint efter 10000mil på S60 D5 -08. Du får hissa motorn lite men annars inga problem att ta det via höger hjulhus.
Användarvisningsbild
av Essen
#1561785
Har inte meckat med moderna bilar tidigare så jag är inne i en lärprocess.
Bilen är krockad tidigare men eftersom jag köpte bilen av min syster och jag aldrig hört talas om krocken tidigare så utgår jag ifrån att den inte skadat bilen strukturellt. Följesedeln från plåtverkstaden som finns kvar vittnar också om en lättare träff i höger fram. Klart jag kan plåga syster och svåger med frågor men när jag köper begagnat vill jag låta säljaren gå vidare med sina liv.
Alltså bör det vara motorfäste som gör att motorn sitter snett men jag ska försöka komma åt och kolla det i idag eller imorgon. Troligen byter jag alla fyra kvarvarande fästen såvida inte vaccimkuddarna ser väldigt fräscha ut.
Användarvisningsbild
av Essen
#1564746
Bytt tre fästen men inte de två vacuumstyrda. Har ju fortfarande kvar problemet med att motorn sitter lite snett men framförallt att den vibrerade med resonans i kupen på varv under 1000 rpm.
Är ju beredd att byta de aktiva motorkuddarna också även om de ser fina ut. Men rycker jag vacuumslangen på tomgången ändras inget alls. Kan man dra någon slutsats av det?
En vecka efter bytet är det dock mindre resonans så kanske har de nya motorfästerna jag monterade mjukar upp sig lite?
Är inte nöjd än dock
av panth0n
#1564779
Ja, om du rycker vakuumslangen och ingenting händer finns läcka någonstans (slang eller motorkudde). Kuddarna styrs av vakuumet och finns det inte 100%igt sådant ökar vibrationerna ju mer det läcker. Det är en hiskelig skillnad i vibrationsmängd om ett fäste är trasigt kontra helt, på min D5 så vibrerade o skakade det mesta i kupén när det främre slutade fungera och läckte.

Hur låter det när du lyfter på oljelocket som han i videon gör? Hör du skillnad om du testar göra det han gör?
Användarvisningsbild
av Essen
#1576080
Har låtit det vara tills nu då jag grottat mig in till bakre kudden. Den är väldigt svårt att få ut men också väldigt fin. Vad som uppenbarade sig när jag lyfte motorn lite var att motorfästet ovanför kudden inte var fäst i motorn överhuvudtaget. Övre skruven var borta och nedre låg och skramlade helt löst.
Kommer att försöka vända här, skruva fast motorfästet och kuddarna och troligen nöja mig så länge.
Men eftersom fästet var loss funderar man ju lite på åtdragningsmoment. Är det någon som har en ide? Brukar dock dra åt på känsla så blir väl så igen.

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]