Oljud i kupe. Rattstång + nållager. XC70-04
Postat: tis 14 nov 2023, 13:32
Haft min XC70-04 på verkstad för byte koppling + kstag + dämpare fram på verkstad.
Efteråt tyckte jag att det "lät" väldigt mycket i kupen. Mer vägljud, mer motorljud osv. Böjde mig ned för att kolla och såg att på rattstången hängde ett nållager löst och dinglade. Okej tänkte jag och ringde verkstan som sa att: näää någon rattstång hade de inte haft loss (och det ser faktiskt inte alls ut som att de haft loss den).
Efter lite massage av damasken så fick jag den över nållagret men nållagret kan glida fritt på rattstången, säkert 1-2 centimeter neråt och min fråga är nu hur långt ned i gummidamasken nållagret ska sitta? Nu lät jag damaskens öppning glida upp 2/3 på nållagret men min meck-gen säger att damasken ska glida upp över nållagret så att hela nållagret är nere i damasken. Men jag vill ju inte trycka ned nållagret och sen höra ett pling när det trillat ned för långt och inte går att fiska upp igen.
Är detta rätt uppfattat?
Efteråt tyckte jag att det "lät" väldigt mycket i kupen. Mer vägljud, mer motorljud osv. Böjde mig ned för att kolla och såg att på rattstången hängde ett nållager löst och dinglade. Okej tänkte jag och ringde verkstan som sa att: näää någon rattstång hade de inte haft loss (och det ser faktiskt inte alls ut som att de haft loss den).
Efter lite massage av damasken så fick jag den över nållagret men nållagret kan glida fritt på rattstången, säkert 1-2 centimeter neråt och min fråga är nu hur långt ned i gummidamasken nållagret ska sitta? Nu lät jag damaskens öppning glida upp 2/3 på nållagret men min meck-gen säger att damasken ska glida upp över nållagret så att hela nållagret är nere i damasken. Men jag vill ju inte trycka ned nållagret och sen höra ett pling när det trillat ned för långt och inte går att fiska upp igen.
Är detta rätt uppfattat?