Volvo XC70 - 01 - problem med att den trycker ur sig olja från turbo-returen
Postat: sön 12 nov 2023, 15:38
XC70 med B5224T3 som hade haveri med toppen, den började skjuta packningarna på kamaxlarna så vi renoverade o fixade det o bytte allt kring det. Efter det slutade den dricka vatten så all good.
Vi skadade nog packningen på oljereturen från turbon, för den började läcka kort efter. Ingen big deal, vi bytte ut den till en ny och likaså alla packningar på turbon.
Någon dag senare börjar den trycka ur sig olja från returröret igen.
Men det konstiga är att det sker bara under tryck, om man bromsar o gasar upp last och man hör turbon slår ifrån så sker läckaget.
Först kommer det lite transparent olja - då det är påfyllt så jäkla mycket så är det ingen svart olja i tråget eller på stickan.
Men precis när turbon "dumpar ur" om man kallar det så kommer en stötvåg och oljan är istället svart. Alternativt att tjockleken/mängden på oljan gör att det ser mörkare ut.
Se videon nedanför.
Tilläggas ska väl att ventilen på vakuumslangarna till turbon kanske är rökt, den knattrar som fasen när bilen startar men lugnar ner sig efter ett tag. Den ska bytas, men kan den verkligen ställa till med detta?
Kan oringen i motorblocket va monterad fel så den rört sig från position den ska va på?
Andra ideér ?
Filmen - action börjar vid cirka 60 sekunder
Vi skadade nog packningen på oljereturen från turbon, för den började läcka kort efter. Ingen big deal, vi bytte ut den till en ny och likaså alla packningar på turbon.
Någon dag senare börjar den trycka ur sig olja från returröret igen.
Men det konstiga är att det sker bara under tryck, om man bromsar o gasar upp last och man hör turbon slår ifrån så sker läckaget.
Först kommer det lite transparent olja - då det är påfyllt så jäkla mycket så är det ingen svart olja i tråget eller på stickan.
Men precis när turbon "dumpar ur" om man kallar det så kommer en stötvåg och oljan är istället svart. Alternativt att tjockleken/mängden på oljan gör att det ser mörkare ut.
Se videon nedanför.
Tilläggas ska väl att ventilen på vakuumslangarna till turbon kanske är rökt, den knattrar som fasen när bilen startar men lugnar ner sig efter ett tag. Den ska bytas, men kan den verkligen ställa till med detta?
Kan oringen i motorblocket va monterad fel så den rört sig från position den ska va på?
Andra ideér ?

Filmen - action börjar vid cirka 60 sekunder