Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1562575
Detta var tydligen en svårare fråga än jag hade förväntat mig.
Svaren är inte lika klara/tydliga som jag hoppats på.

Min kunskap om oljor är nog nära på "historisk" (eller förlegad :x )
Jag vet att det fanns motorer som tappade smörjning när man gick från mineral olja till syntet olja. (nu pratar vi 1980-tal)
Ägaren hade fått en känsla (eller kunskap) att mineral rengjorde motorn sämre än syntet. (på den tiden var det en prisskillnad mellan dessa kvalitéer)
Gjorde slag i saken och bytte till syntet - han var nöjd över bilen i övrigt och tänkte behålla den..
Kom inte ihåg om det var efter första (eller ett senare) oljebyte som motorn skar.
Man plockade ut motorn och fick se att de avlagringar som bildats från mineraloljan hade lossnat och täppt till några små oljekanaler.
Det fanns även andra risker att byta till syntet - bla. packningar kanske inte höll tätt, på grund av en tunnare olja.

På 90-talet köpte jag endast "Millers" - MCB-Larsson hade blivit återförsäljare i Sverige.
Kan bara säga en fantastisk olja i många avseenden.
För övrigt den enda olja med garantier samt kunde få en gratis oljeanalys / år.
I analysen kunde man se hur mycket "smörjverkan" som fanns kvar eller om det fanns metaller i oljan.
Att sedan oljan var billig (i förhållande till många andra märken) tyckte jag inte var en nackdel.
Att jag (nästan) slutat med den oljan, är att frakten på några liter, blir nästan lika mycket som priset på oljan. (och att köpa ett fat - kändes också lite avancerat)

I Ryssland finns en "super olja" som aldrig importerats till Sverige (mig veterligen) - kom inte ihåg namnet på direkten.
Har en bonde i närheten som producerar el från ladugården. Motorn hinner gå många timmar / år.
När de fick tag på "superoljan" blev slitaget av motorn betydligt mindre. (slitaget mäts med jämna mellanrum)

Förmodligen är det så att alla oljor har mer eller mindre samma grund.
Sedan kompletterar alla fabrikanter sina egna tillsatser för att få de egenskaper som önskas.
När oljan används, försvinner tillsatserna och till slut finns bara "grundoljan" kvar.

För 40-50år sedan skulle jag säga att motorskölj var en bra metod vid oljebyte.
Men idag känner jag mig tveksam om det momentet tillför något.

Används fortfarande mineralolja skulle jag säga "Ja"
Delsyntet "kanske"
Helsyntet "Nej"
Används motorskölj - hur mycket "motorskölj" finns kvar i motorn?
Är motorskölj bättre än gammal olja?
(men det är min känsla - just nu)
av panth0n
#1562596
Albireo skrev: tor 30 nov 2023, 11:51 Detta var tydligen en svårare fråga än jag hade förväntat mig.
Svaren är inte lika klara/tydliga som jag hoppats på.
Att diskutera olja är som att diskutera politik med oliklagda. Det upprör folk till skyarna och "jag är den som har rätt och alla andra är idioter som har fel"-tänkandet tar vid. Ofta går det jämställa politikerprat och oljeprat - ingen har konkreta fakta på det de hävdar. ;-)

Jag håller mig till tillverkarens rekommendationer som brukar lyda typ oljebytesintervall mellan 750-1500 mil eller 1 gång om året, och rätt klassning samt viskositet på oljan. Skippa motorskölj/tillsatser (vilket även Volvo säger) pga att skiten som inte tar sig ur blandar sig med den nya oljan och fastnar i oljepickupen.

Det är mina och Volvos rekommendationer.
av KalleJ
#1562597
panth0n skrev:
Albireo skrev: tor 30 nov 2023, 11:51 Detta var tydligen en svårare fråga än jag hade förväntat mig.
Svaren är inte lika klara/tydliga som jag hoppats på.
Att diskutera olja är som att diskutera politik med oliklagda. Det upprör folk till skyarna och "jag är den som har rätt och alla andra är idioter som har fel"-tänkandet tar vid. Ofta går det jämställa politikerprat och oljeprat - ingen har konkreta fakta på det de hävdar. ;-)

Jag håller mig till tillverkarens rekommendationer som brukar lyda typ oljebytesintervall mellan 750-1500 mil eller 1 gång om året, och rätt klassning samt viskositet på oljan. Skippa motorskölj/tillsatser (vilket även Volvo säger) pga att skiten som inte tar sig ur blandar sig med den nya oljan och fastnar i oljepickupen.

Det är mina och Volvos rekommendationer.
Nja att Volvo inte vill att man häller i tillsatser är samma anledning till att HVO100 inte är godkänt i efterhand, Volvo tar inget ansvar för vad konsumenter häller i motorerna. Lättast så helt enkelt.

www.misteroil.eu frakt inräknad över 10L
Seså in i köp 15-20L och byt oljan lite tidigare så slipper man tänka på tillsatser.
av panth0n
#1562626
KalleJ skrev: tor 30 nov 2023, 16:28
Nja att Volvo inte vill att man häller i tillsatser är samma anledning till att HVO100 inte är godkänt i efterhand, Volvo tar inget ansvar för vad konsumenter häller i motorerna. Lättast så helt enkelt.
Sorry, felskrivet av mig. :P
Skulle vart "Skippa motorskölj/tillsatser (vilket även Volvo säger). Du riskerar att skiten sätter sig i oljepickupen"

www.misteroil.eu har jag aldrig hört om tidigare, tack för tipset!
av emtor
#1567733
Derank skrev:skölja motorer kunde vara lönt för 30år sedan, inte idag, totalt nonsens vågar jag påstå, men käns det bättre i själen så är det bara att göra det, men det gör varken till el från.
Håller med.
Moderna oljor innehåller ämnen som gör att gammal gegga inte lägger sig överallt i motorn.
Det finns massor av YouTube videor där dom sköljer motorn med diesel och annat skräp och kör motorn ett tag.
Hade en gammal båtmotor och gjorde det samma med den. -Aldrig mera!
Vevade runt för hand och det låt metall mot metall så det räckte.
Vill man slita sönder motorn så bara skölj med annat än motorolja.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567764
Detta är och har varit en diskussion i årtionden. Man kan väl kortfattat säga så här, är oljan svart eller i alla fall mycket mörk så gör oljan sitt jobb. D.v.s löser upp och transporterar runt skiten i oljan tills du tappar ut den. Vill du inte ha svart olja? Byt oftare. Kör du på olja som inte mörknar, undrar vart skiten då blir av?

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]