Sida 1 av 1

Bränslegivaren tankmätare några frågor

Postat: tor 28 sep 2023, 20:56
av Holpers
Tjena 2005 D5

Tankmätaren har lagt av.
Köpte en ny givare till tanken.

1. Den gamla givarrn har en lång arm med en kantig flottör, den nya har en kort arm med en boll. Är det ändå rätt.
På den gamla står det 1 587 410 5
På den nya 1 587 410. & 1 582 894
20230928_201228.jpg
Den gamla
20230928_201228.jpg (2.25 MiB) Visad 388 gånger
20230928_201219.jpg
Den nya
20230928_201219.jpg (2.35 MiB) Visad 388 gånger





2. Kontakterna, det är 3st till "locket" på tanken. Två av kontakterna har röda kablar. De har jag såklart blandat ihop. Vilken ska sitta var?
20230928_200818.jpg
De röda kablarna?
20230928_200818.jpg (2.38 MiB) Visad 388 gånger


3. Om detta inte fungerar, hur felsöker jag vidare? Tips?

Re: Bränslegivaren tankmätare några frågor

Postat: fre 29 sep 2023, 11:53
av panth0n
Svar baserade på min d5 -03.

Svar på 1: Boll-varianten sitter vid pumpen. Den långa kantiga sitter på vänster sida av tanken.
Svar på 2: Byt plats på den vänstra och den mittersta kontakten. Alltså vänstra tankdelens kantiga givare kopplas till mittersta kontakt. Så satt det på min d5 iaf.
Svar på 3: Byt givare till likadana från ex. skroten.

Re: Bränslegivaren tankmätare några frågor

Postat: fre 29 sep 2023, 18:40
av Holpers
1. Ja det är en boll på tankmätaren på pumpsidan. Denna stämde med OEM numret. Den ser rätt ut förutom metallarmen och flottören ser fel ut. Men den ser ut att gå att knäppa loss. Om.man söker på artikelnumret så får man upp att den passar Opel, Skoda, Volvo osv... kanske nån universal-Bosch-produkt. Kanske kan byta flottör bara.
Har en gammal bränslepump med hus någonstans, ska kolla artikelnumret på den mätaren.

2. Tack, ska byta plats på kontakterna.

3. Är det inget annat som styr tankmätaren? Säkringar, relä, instrumenthus? kan man mäta upp funktionen?

4. Är det nån som kan svara på varför det är 2st givare?

Re: Bränslegivaren tankmätare några frågor

Postat: fre 29 sep 2023, 21:14
av panth0n
3: osäker
4: Det är en sadeltank så det behöver vara 2st. Vänstra sidans soppa pumpas över till högra vid en viss soppanivå (typ 1/4 kvar) så bilen måste veta när nivån är därikring gissar jag.
Själv har jag inte pumpen kvar alls, bara en sugslang+givarna från armaturen ner i tanken, och måste tanka vid 1/4 tank, men det är en annan historia (har den gamla d5an med cp3-mekanisk pump).