Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Var in och besiktade och fick tvåa på draget för att vredet inte stannade kvar i öppnat läge när kroken var demonterad.

Jag har ju i alla år trott att draget skall snäppa fast av sig självt när man sätter dit det. Alltså att låskolven skall alltid vara ute utom när man just vrider och tar av draget.

Nej, sa han, vredet skall stanna kvar i öppnat läge och låskolven skall vara indragen.

Man kan ju fundera på varför det sitter en fjäder i vredet då. Han måste väl, enligt mig, varit full denne besiktningsman? Eller?
Låter extremt märkligt. Mitt förra drag betedde sig definitivt inte så utan det var "spännt" när det var avtaget så allt man bara behövde göra var att trycka upp det så låste det fast sig med en smäll. Den bilen var ny så jag tror inte det var fel så att säga.

Besiktade nyss polarens Merca GLK, det draget är också "spännt" när det är avtaget.

Observera att jag alltså pratar om att den avtagbara delen är spänd, det kanske skiljer mot Volvodrag.
Rotekopp skrev: fick tvåa på draget för att vredet inte stannade kvar i öppnat läge när kroken var demonterad
Jag är inte riktigt med på hur vredet ska stå enligt snubben. Är det samma drag som på videon? Om ja, funkar det lika?

Edit: Mitt funkar lika som det i videon. Rött avtaget, grönt korrekt monterat.

Dragen jag pratar om fungerar som i Cotags video ovan. Man bara stoppar i dem så smäller de till när de når rätt läge och låser sig.
Hoppas du har denna kroktyp jag snackar om, annars hoppas jag någon annan kan få nytta av infon.

Kort förklaring: Du ska med dragkroken lös från bilen kunna öppna och spänna draget så handtaget+kroken är i öppet spännt läge och stannar där (kl. 3-8 med röd pigg ute).
När du placerar dragkroken på "stången" ska du kunna skjuta fram det snabbt så det smäller till och låser sig (handtaget flyttar sig nu till kl. 1-2 och låser sig med röd pigg inne).
Se bild+video längst ner för mer info.

OffT:
Hade för ett par år sedan ett rent hvete att få igenom ett sådant drag som jag skickar bild på nedan för inte en enda tekniker på en SBP-station fattade hur det fungerade. Jaja, de bjöd mig iallafall på nästa besiktning efter de fått ett utlåtande av Volvoverkstaden som gav mig rätt. Cred till volvoteknikern som följde med mig dit gratis och hade lektion med dem.
Det roliga var att de inte sa ett knyst om att jag inte hade nån dragkroksnyckel utan använde en tillslipad cykelnyckel. Öppnade nämligen låset och filade det platt så vad som helst öppnade/låste det.

OnT igen:
Vredet ska som sagt på kroktypen nedan, när kroken är bortplockad, stanna kvar i öppet spännt läge och fungera som i videon. Bild(på bilden är draget låst och monterat)

Nu kärvar hans drag och även handtaget något men hoppas du förstår principen. Vid 05:20 i videon ser du hur han "smäller" till det och det låser sig.
Lite beroende vilken modell av drag man har ,skulle kanske varit bra att visa besiktningsmannen världens minst lästa boken.
Skärmbild 2023-09-20 083143.png
Skärmbild 2023-09-20 083143.png (143.53 KiB) Visad 821 gånger
Skärmbild 2023-09-20 083247.png
Skärmbild 2023-09-20 083247.png (111.02 KiB) Visad 821 gånger
Stolsvärme som inte fungerar v90-18

Har aldrig bytt på Volvo men bytte på […]

Saken är den att den har gnista och soppa. Me[…]

Tack för svar! Jag kör på Mobil 1[…]

Volvo v50 1,6d 2008

Får prova det, men batteriet har ju aldrig b[…]