Sida 1 av 1
Min bil käkar tändspolar.
Postat: ons 23 aug 2023, 20:40
av Kallskuret
Hej forumet.
Jag har en gammal Volvo XC70 2,4t 2001 som avverkar tändspolar på löpande band.
Problemet började för kanske 1500 mil sedan. Bilen började misstända vid belastning och motorlampan blinkade. Bytte ut den trasiga tändspolen och bilen gick bra i kanske 40 mil sen dog ytterligare en. Bytte även ut den och bilen gick bra i några mil och felet återuppstod.
Jag tänkte då: jag byter ut alla nu för bilen har ju ändå gått över 40k mil. Så jag köper alla nya, ett billigt budget märke, men dom ser okej ut och bilen går bra. Ända till den börjar hacka igen och problemet är tillbaka.
Tänkte då att nu får det bli original (begagnade från en lågmilare) för det var ju ändå något billigt eftermarknads märke jag köpt.
Nu har felet kommit tillbaka igen och nu har jag kanske kört 70 lugna mil på original spolarna.....
Vad i hela h*lvete är det för fel? Vad är det som gör att min bil dödar tändspolar? Någon som varit med om något liknande?? Hel skumt problem
Re: Min bil käkar tändspolar.
Postat: ons 23 aug 2023, 22:31
av binkie
Kör du på original tändstift och när bytte du tändstiften senast?
Re: Min bil käkar tändspolar.
Postat: ons 23 aug 2023, 22:42
av Erik Å
Det är tydligen inte helt ovanligt att kabelstammen som går till tändspolarna nöts sönder där den går runt något hörn på motorn.
Ligger någon spänningsmatningskabel och glappar mot godset är det inte omöjligt att det blir spänningstransienter som elektroniken i tändspolarna tar stryk av..
Men börja med att kolla stiften. Sen skulle jag ha kollat jordflätorna (eller om det är kablar) mellan motorblock och kaross. Är de dåliga kan det bli farligt för elektroniken.
Re: Min bil käkar tändspolar.
Postat: tor 24 aug 2023, 09:32
av Kallskuret
Jag kör på dom rekommenderade tändstiften från ngk. Har inte i huvudet vilka men dom byttes för 1500mil sedan när felet först uppstod. Kabelhärvan till tändstiften låter sannolikt och även jordfel. Vart köper man kabelhärvan? Gissar att de är begagnat som gäller
Re: Min bil käkar tändspolar.
Postat: tor 24 aug 2023, 18:31
av Kallskuret
Är det verkligen ingen på forumet som haft samma fel?
Re: Min bil käkar tändspolar.
Postat: lör 26 aug 2023, 04:05
av Prophetone
Vid 31 k mil började min S60 T5 - 02 att misstända o felkod var 1 ans cylinder. Bytte tändspole ny från V parts o allt var bra ett par dagar, då återkom misständningarna på en annan cylinder. Bytte då alla 5 tändspolarna till nya dito fr V parts. Bilen gick klockrent 1500 mil, sen samma misständningar igen. Bytte tillbaka till original då jag sparat 2 av de ursprungliga som var felfria. Efter 1000 mil började eländet igen... Denna gång var det felkod 4 ans cylinder, den sista sparade original spolen åkte ner på 4 ans tändstift och allt var okidoki igen. Men dagen därpå så misständer motorn efter ett par mils körning, jag drar ut den elektriska kontakten till tändspolen varpå motorn hostar o har sej. Tändspolen var alltså bra, satte tillbaka kontakten o motorn gick bra igen. Körde vidare o efter en stund återkom misständningarna, felkod på 4 ans cylinder igen. Kom då o tänka på Bosse 'bildoktorns' eminenta råd där han menar att så gott som alla elektriska problem på bilar kan härledas till den elektriska anslutningen till dragkroken. Låter ju märkligt tycker man, men jag sprayar rikligt med w-40 och problemet med misständningarna har försvunnit. Varje gång jag tvättar bilen sprayar jag med w-40 elr likn på dragkrokens el uttag och har inga problem. Hoppar jag över detta så är det bara en tidsfråga innan problemet återkommer. En flaska w 40 är billigare än byta tändspolarna. Fast klart... Har du ingen dragkrok har jag ju änna skrivit all denna text helt i onödan

Dålig jordning o krypström kan du kolla genom att medan motorn går lossa kontakten till respektive tändspole. Igensatt insprutning kan vara problem gissar jag o detta ger i slutändan misständningar fast det verkliga felet avhjälpas ju isf genom byte av spridare.