Motorn går varm på min V70 T5a 2000
Postat: ons 16 aug 2023, 19:43
Hej,
Detta gäller min Volvo V70 T5 2000 aka Sixten (VOLVO V70 II (SW, 285) T5). 35.000 mil.
Min bil går inte bra och jag vet inte vad som är felet. Det började för nån månad sen då jag åkte motorväg och fick upp "Motortemperaturen är hög. Stanna bums", typ. Stannade och kollade och allt såg ok ut. Startade igen och motortempen visade normalt efter bara någon minut så jag körde vidare. Sen kom det igen efter någon kilometer och jag stannade och ringde bärgare.
Verkstan sa att kylaren läckte så de bytte den. Tog ut Sixten och samma sak hände igen efter typ några mil på motorväg.
Samma denna gång att tempen efter omstart visade normalt så jag tog mig hem (3-4 mil). Ringde verkstan och de trodde att det kunde vara termostaten. De bytte termostat och motortemperaturgivare. Sen sa de att problemet kvarstod om man körde snabbt på motorväg. Jag körde några gånger på 50-väg 5-7 km och det såg bra ut. Undvek motorväg.
Ringde verkstan igen och de trodde då att det kan vara topplockspackning eller vattenpump.
Det är ju ganska stor skillnad på dessa fel i kostnad så jag skulle vilja veta vad jag kan göra för att ta reda på felet.
Jag har nu en ny kylare, ny termostat + givare. Har kollar runt lite på olika symptom för ovan fel.
Kylarvattnet ser fint ut, oljan lika så. Dock känns det som att det blir ett stort övertryck i expansionskärlet när tempen har blivit hög några gånger (flera korta körningar med stopp). Sen efter ett tag när bilen fått vila sig lite så verkar det ha försvunnit en del kylarvätska. Dock är det alltid så att temperaturen visar ok efter nån minut efter omstart. Då kör jag vidare. Är det ok?
Och när temperaturen börjar sticka uppåt så räcker det med att jag åker in nånstans och "vilar" och även utan att jag stänger av motorn så går temperaturen ner på några minuter. Efter ett tag är den normal igen. Vid något tillfälle har motorfläkten gått igång också så den verkar ju funka. Alltid nåt. Har inte känt nån avgaslukt i expansionskärlet. Har dock dåligt luktsinne.
Vet inte vad som kan vara problemet och vill helst inte lägga en förmögenhet på min gamla vän.
Vattenpump: Det orkar jag fixa.
Topplockspackning: Nej tack.
Nåt annat billigt trix? Kanske.
Se bifogade bilder för hur det ser ut...
Ska även kolla avgaserna men kan inte påminna mig om att det varit vit. Ska kolla för säkerhets skull.
Mvh,
Patrik Rosquist
Detta gäller min Volvo V70 T5 2000 aka Sixten (VOLVO V70 II (SW, 285) T5). 35.000 mil.
Min bil går inte bra och jag vet inte vad som är felet. Det började för nån månad sen då jag åkte motorväg och fick upp "Motortemperaturen är hög. Stanna bums", typ. Stannade och kollade och allt såg ok ut. Startade igen och motortempen visade normalt efter bara någon minut så jag körde vidare. Sen kom det igen efter någon kilometer och jag stannade och ringde bärgare.
Verkstan sa att kylaren läckte så de bytte den. Tog ut Sixten och samma sak hände igen efter typ några mil på motorväg.
Samma denna gång att tempen efter omstart visade normalt så jag tog mig hem (3-4 mil). Ringde verkstan och de trodde att det kunde vara termostaten. De bytte termostat och motortemperaturgivare. Sen sa de att problemet kvarstod om man körde snabbt på motorväg. Jag körde några gånger på 50-väg 5-7 km och det såg bra ut. Undvek motorväg.
Ringde verkstan igen och de trodde då att det kan vara topplockspackning eller vattenpump.
Det är ju ganska stor skillnad på dessa fel i kostnad så jag skulle vilja veta vad jag kan göra för att ta reda på felet.
Jag har nu en ny kylare, ny termostat + givare. Har kollar runt lite på olika symptom för ovan fel.
Kylarvattnet ser fint ut, oljan lika så. Dock känns det som att det blir ett stort övertryck i expansionskärlet när tempen har blivit hög några gånger (flera korta körningar med stopp). Sen efter ett tag när bilen fått vila sig lite så verkar det ha försvunnit en del kylarvätska. Dock är det alltid så att temperaturen visar ok efter nån minut efter omstart. Då kör jag vidare. Är det ok?
Och när temperaturen börjar sticka uppåt så räcker det med att jag åker in nånstans och "vilar" och även utan att jag stänger av motorn så går temperaturen ner på några minuter. Efter ett tag är den normal igen. Vid något tillfälle har motorfläkten gått igång också så den verkar ju funka. Alltid nåt. Har inte känt nån avgaslukt i expansionskärlet. Har dock dåligt luktsinne.
Vet inte vad som kan vara problemet och vill helst inte lägga en förmögenhet på min gamla vän.
Vattenpump: Det orkar jag fixa.
Topplockspackning: Nej tack.
Nåt annat billigt trix? Kanske.
Se bifogade bilder för hur det ser ut...
Ska även kolla avgaserna men kan inte påminna mig om att det varit vit. Ska kolla för säkerhets skull.
Mvh,
Patrik Rosquist