Sida 1 av 1

Regnar in i bilen

Postat: tis 22 maj 2007, 14:15
av erikeriksson
Hej, har en s80 -00, 10500 mil, med några smärre problem;

Under fläkten på passagerarsidan sitter en plastkåpa med "dräneringsslang". Runt kåpan läcker det in lite vatten om det regnar mycket, kåpan tätat inte riktigt, känner någon till problemet, vad kan man göra för att täta den?


På hel/halv ljusglaset blir det fukt på insidan trotts att det är borrat ett litet hål på plastkåpan över lampan. Är det kondens eller kan det läcka in fukt runt glaset, kan man täta där?


Tror att krängningshämmaren bak glappar lite vid ena bussningen, kan man byta bara gummit eller måste hela krängningshämmaren bytas?

Postat: tis 22 maj 2007, 14:31
av Funk
Jag hade samma typ av läcka på min gamla 440, öppnade kåpan och lade en väldigt tunn sträng butyltejp runt kåpan och skruvade ihop den igen...Kan kanske funka för dig med..

/Thomas

Postat: tis 22 maj 2007, 14:42
av S40T4
Kolla så att dräneringarna funkar. Är dom igensatta så läcker det in vatten.

Postat: tis 22 maj 2007, 14:44
av Daddan
S40T4 skrev:Kolla så att dräneringarna funkar. Är dom igensatta så läcker det in vatten.
Precis vad jag tänkte på. Det kan sätta igen med löv och skit.

Postat: tis 22 maj 2007, 15:19
av erikeriksson
Hej. har kollat dräneringen=slangen, den är inte tät.

Re: Regnar in i bilen

Postat: fre 30 maj 2008, 12:04
av mtmmtm
tyvärr är bilen felkonstruerad (S80 T6 -99).
Fenomenet yttrar sig som vatten på passagerarsidan när det regnar.
Om man spolar med trädgårdsslangen i luftintaget (simulerar regn) och kör kupefläkten max, så forsar det vatten vid plastkåpan runt kupefläkten. Det rinner även vatten vid dräneringsslangen (locket). Det finns ingen riktig tätning mot detta. Jag åtgärdade det genom att silikona igen alltihop (så allt vatten rinner ut genom dräneringen). Man kommer åt med handen. Efter silikonandet kan man inte byta kupefilter utan att silikona om igen.
Jag skulle spelat in en video, det hela såg mycket pinsamt ut för konstruktören.
Nu kommer inte en droppe ut.
Förstår inte hur man kan producera en bil utan att vattentesta den...

mvh Magnus

Re: Regnar in i bilen

Postat: fre 30 maj 2008, 12:42
av erikeriksson
Hej, tog butylmassa (bland det kletigaste som finns) och tätade i alla skarvar. Denna tråd är ju ganska gammal, och jag kan konstatera att det så här långt har hållit tätt.

Fördelen (och ibland nackdelen) är att butyl inte härdar, så det går att skruva isär grejerna igen om det behövs.