Sida 1 av 1

Läckande anslutning till slavcylindern

Postat: sön 13 aug 2023, 16:49
av tek
Hej.
Jag lämnande in bilen för att byta lameller för ca ett årsedna. Fick nyligen problem med kollpingen som inte ville lämna golvet men lyckades få bilen till verkstaden efter att fyllt på bromsvätska och pumpat kopplingen. Dom sa något om oring när min fru hämtade bilen (hon la det inte på minnet) men jag antog att dom bytt en oring i anslutningen till slavcylindern då jag uppmärksammat läckage där vilket jag sa till verkstaden när jag lämnade in den. Nu hände samma sak igen när min dotter körde bilen (Jag var på semester). Hon lyckades dock köra hem den och det var kanske fyra kilometer men bara på ettans växel. Mina funderingar är om den körningen kan ha skadat motor eller lamellerna? Hon sa att det luktade lite bränt när hon kom hem men kan ju också bara vara att den gick lite varm och hon är inte så bra på bilar.
Jag tog isär anslutningen till slavcylindern när jag kom hem och fann varken oring eller gummi tätning som väl ska sitta på röret (se bild)?
Det är en Volvo V70 D5 2009 men manuell låda .
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (49 KiB) Visad 431 gånger

Re: Läckande anslutning till slavcylindern

Postat: sön 13 aug 2023, 22:22
av S6024t
Ska sitta en liten o-ring längst ut på "plast grejen",

Re: Läckande anslutning till slavcylindern

Postat: mån 14 aug 2023, 11:19
av tek
Hej.
Tack för svaret.
Ska det bara vara en oring där? Hittade detta på ett forum som iof gäller Ford men det är ju likadan anslutning.
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (28.58 KiB) Visad 347 gånger
Och var kan oringen tagit vägen? Kan den sitta kvar i slavsylinder? Såg inte ut som det satt något där men få kolla lite noggrannare kanske. Kanske har den åkt av och hamnat i slavcylinder och kanske var det som verkstaden "fixade" men nu verkar det hänt igen då kanske? Att origen åker av är ju inte bra, kan det bero på att gummitätningen längst ut saknas?

Re: Läckande anslutning till slavcylindern

Postat: ons 23 aug 2023, 07:50
av tek
Har nog kommit fram till att det inte ska vara en oring där men att det ska sitta en tätning som som ska tryckas dit så den "klickar i". Tätningen satt kvar nere i slavsylindern. Jag fiskade upp den och tryckte dit på röret så den fastnade och satte tillbaka röret. Nu verkar det vara tätt men frågan är varför det läckte tidigare då verkstaden gjort detta två ggr tidigare, dels när dom bytte hela kopplingen och när jag lämnade in den igen för att den inte lämnade golvet?