Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
Är det bara jag som tycker det är otroligt sniket av Volvo att ta extra betalt för att uppdatera programvaran för olika delar i bilen (klimatanläggning osv.). Hur skulle det se ut i datorvärlden?? Har man köpt ett program eller ännu hellre ett spel så är ju uppdateringar (patchar) gratis.
Och då kostar ju en bil LITE mer än ett dataprogram!

Men det är väl jag som är snål antar jag :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Motörhead skrev:Är det bara jag som tycker det är otroligt sniket av Volvo att ta extra betalt för att uppdatera programvaran för olika delar i bilen (klimatanläggning osv.). Hur skulle det se ut i datorvärlden?? Har man köpt ett program eller ännu hellre ett spel så är ju uppdateringar (patchar) gratis.

Patchar är oftast gratis för att dom blivit crackade.
Jag tycker det är självklart att dom ska ta betalt, men absolut inte så mkt som dom gör.
av Marbas
Det är väl ok att de tar betalt för själva jobbet och "slitaget" på utrustningen de använder. Men själva mjuvaran bör ju vara gratis, vilket jag tror att den i princip är om det handlar om mjukvaruuppdatering. Om du däremot lägger till en funktion i din bil så kostar ju givetvis den nya mjukvaran.

Sen kan man tycka att verkstäderna tar för mycket betalt för själva jobbet...
Användarvisningsbild
av MartinS
1:50 betalade jag för mjukvaran när jag uppgraderade alla bilens noder för ett år sedan, det tycker jag inte var så dyrt.

Sen tillkom ju några hundra till verkstaden för att dom gjorde jobbet, men det gör det väl om du låter en datoraffär uppgradera din dator också?!

/Martin
av Motörhead
greeeken skrev:
Motörhead skrev:Är det bara jag som tycker det är otroligt sniket av Volvo att ta extra betalt för att uppdatera programvaran för olika delar i bilen (klimatanläggning osv.). Hur skulle det se ut i datorvärlden?? Har man köpt ett program eller ännu hellre ett spel så är ju uppdateringar (patchar) gratis.

Jag tycker det är självklart att dom ska ta betalt, men absolut inte så mkt som dom gör.
Njaa, en patch till ett spel är alltid gratis, däremot så är tillägg (nya banor, figurer etc.) ofta förenat med en kostnad. Patchar är ju just vad det låter som. Ett plåster mot fel i programvaran.
Hmm, kanske borde biltillverkarna låta folk tanka hem uppdateringarna till sin dator och sedan över till bilen. Intressant :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Motörhead skrev:
greeeken skrev:

Njaa, en patch till ett spel är alltid gratis, däremot så är tillägg (nya banor, figurer etc.) ofta förenat med en kostnad. Patchar är ju just vad det låter som. Ett plåster mot fel i programvaran.
Hmm, kanske borde biltillverkarna låta folk tanka hem uppdateringarna till sin dator och sedan över till bilen. Intressant :D

Jaaaa då får verkstäderna ännu mer jobb, så de vore en smart sak att göra :-)

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]