Sida 1 av 1

Fråga S80, T6 Automat MY 2003: Vakuum-ventil och effektsvag

Postat: mån 24 jul 2023, 17:18
av AndersBe00
Edit 1 okt 2023: Ämne ändrat. var tidigare; Tomgång, Långsiktig bränslejustering och vacuum-sensor(?)
Hej,

Har nyligen blivit med S80 T6. Går fint, men ligger på tomgång kring 1500 rpm vid start och ca 30 sek efter. Går därefter mer till ca 700 rpm.

Det känns inte som den har alla 272 hästarna med - så jag misstänker också att något begränsar effekten. Men inga felkoder och har bara enkel ODB2-läsare så har inte lyckats finna laddtryck i min app. Min tanke effektsvagheten är orsakat av något annat - eller så är lådan adaptiv och har ställt in sig på lugn körning. Eller så är det någon läcka på vakuumsidan som också läcker ut turbotryck.

Långsiktig justering av bränslet (kanal 1 / 2) ligger på ca 8 resp 5,5%.

Jag misstänker någon vakuumläcka, alternativt att dessa motorer kör hög tomgång vid start.

Jag har inte sökt särskilt mycket efter läckor och vet inte ens om det finns skäl att misstänka att något är fel. Men har en givare som ser ut att sitta på vakuumsidan med trasig infästning - eventuellt skadad givare. Se foto. Jag undrar om någon vänlig själ kan upplysa om vad givaren har för funktion och namn.

Och såklart om bränslejusteringarna är rimliga - Har främst kört kortare sträckor (några km) i tätort under juli månad.

Re: Fråga S80, T6 Automat MY 2003: Tomgång, Långsiktig bränslejustering och vakuum(?)-givare

Postat: tis 25 jul 2023, 18:59
av panth0n
Samtliga andra bensinvitblockare kör på ca 1500rpm vid start för att värma upp katalysator o syresensorn, så skulle vara osannolikt att inte T6an gör det också.
Kolla efter MAP-sensor (manifold absolute pressure sensor kan det oxå heta) i appen. Finns i min billiga ELM327-läsare.

Re: Fråga S80, T6 Automat MY 2003: Tomgång, Långsiktig bränslejustering och vakuum(?)-givare

Postat: tis 25 jul 2023, 19:29
av panth0n
och "givaren" är en 31400692 till bromsservot.

Re: Fråga S80, T6 Automat MY 2003: Tomgång, Långsiktig bränslejustering och vakuum(?)-givare

Postat: ons 26 jul 2023, 11:09
av AndersBe00
Tacklar för svaren!

Får kolla igenom mina ELM327-appar en runda till. Hade inte koll på att MAP faktiskt är absoluta trycket i insuget.

Undrar också om funktionen för 31400692 (Switch, Vacuum pump Brake system). Finner i princip bara utländska sidor med det artikelnumret. Inte heller något i Bildelsbasen. Plastdelen med kontaktstycket sitter helt löst på min, så funderar på vilka konsekvenser det får. Och såklart var man enklast finner en juste ersättningsdel.

Uppdatering: Finner nu en del på Svenska sidor. Återkommer med vilka/var.

Re: Fråga S80, T6 Automat MY 2003: Tomgång, Långsiktig bränslejustering och vakuum(?)-givare

Postat: lör 30 sep 2023, 14:21
av AndersBe00
Bilen varit utlånad, så har kollat vidare först nu: Verkar som detta är ventil för vakuum - möjligen välja om använda insugets vakuum eller om att köra den externa vakuumpumpen. Flera forum påpekar att pumpen körs onödigt mycket om ventilen är trasig med påföljd att pumpen havererar. Funderar på om min trasiga ventil kan leda till tjuvluft och förlust av turbotryck.

Har funnit ventilen eller ersättare på:
Speedparts: <https://shop.speedparts.se/sv/prod/volv ... vajer.html>
○ Bilmodell:Volvo S80 2003-2006 Volvo S60 2003-2009 Volvo V70 2003-2007 Volvo XC70 2003-2007
○ Ersätter Volvo originalnummer :30645493, 31265825, 31400692
○ Övrig info:Bromsvakuumpumpomkopplare
Mekster har samma OEM-nummer: https://www.mekster.se/mekster-vakuumko ... Z0EALw_wcB

Då delen verkar allmänt svårfunnen och dyr får det nog bli en piratdel för att se vad som händer - Har egentligen inga problem med varken bromsservo eller surrande vakuumpump som nämns som konsekvenser av trasig ventil. Och inga felkoder.

Men som sagt; kort å långsiktig bränslejustering ligger lite högt (5-8%). Tomgång vid start verkar vara std-funktion för att värma upp katalysator.

Har mätt tryck vid något tillfälle - Fann en Boost-mätning i Torque Lite-appen för ELM-ODB2-läsaren. Tror den visar inch mercury som översatt till bar fn toppar på ca 0,5 bar, vilket känns lite lågt. Så är frågan om sannolikhet om var ev tryckförlust är; rör å slangar kring övertrycksflödet eller vad kan man leta efter? Wastegate? Eller köpa en enkel tryckmätare för att se det direkta värdet i insuget?

Re: Fråga S80, T6 Automat MY 2003: Vakuum-ventil och effektsvag

Postat: lör 06 jul 2024, 13:53
av AndersBe00
Har bytt ventilen men kopplat ur den - Pumpen går väl mkt, så gissar på fel i ngn ventil eller annat läckage på vakum-/trycksidan.

Några uppslag om hur att felsöka? Känns som om detta kan påverka övertrycket oxå.