Sida 1 av 3
Byta växellåda
Postat: sön 16 jul 2023, 17:10
av ostene
Finns det någon bra verkstad i Stockholmsområdet som kan reparera eller byta en trasig växellåda
till ett vettigt pris på en V70, 2006.
Hoppfull ostene!
Re: Byta växellåda
Postat: mån 17 jul 2023, 08:26
av Repser
Automat/manuell? Vad är fel?
Re: Byta växellåda
Postat: mån 17 jul 2023, 17:00
av ostene
Det är en manuell växellåda. Det fanns ett mycket litet glapp i drivaxelknutarna redan då jag åkte till
bilbesiktningen. Jag parkerade bilen utanför och gick in och betalade för mig. Besiktningsman
och vi gick ut. Besktningsmannen satte sig i bilen, startade motorn, gasade på för fullt och släppte
kopplingen abrupt och med ett tjut gjordes en rivstart på asfalten. Jag reagerade starkt på det hela.
När jag åkte därifrån märkte jag att glappet blivit mycket större. Efter nägra korta vändor blev glappet
så stort att bilen började skaka fram och tillbaka när jag släppte gaspedalen, så jag vågade inte
köra mer med bilen. Besiktningsmannen frågade kollegorna ett flertal gånger om saker under
besiktningen så han verkar vara novis.
För att se vad som var orsaken kollade jag drivaxlarnas lilla glapp (demonterade en axel).
Helt klart är det växellådan som blivit skadad. Jag kan höra glappet tydligt i växellådan
när jag vrider hjulet fram och tillbaka.
En begagnad växellåda som gått 20 000 mil kostar runt 5000:-. Tillkommer frakt och montering dessutom.
Blir det billigare att reparera i stället?
Söker pålitlig verkstad i Stockholmsområdet.
Tacksam ostene
Re: Byta växellåda
Postat: tis 18 jul 2023, 06:49
av panth0n
Det där hade jag pratat med stationschefen om. Att de behandlar ens bil så den spinner på asfalten (det är inga ferraris vi talar om) är ju helt galet och så mycket felbeteende det kan bli.
Re: Byta växellåda
Postat: mån 31 jul 2023, 12:33
av ostene
Nu har jag pratat med stationschefen och fått följande negativa svar:
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Har tagit del av ditt mail och även pratat med berörd tekniker som
besiktigade din bil och han känner inte igen dessa anklagelser mot
honom och ställer sig väldigt frågande till de då han är väldigt
mån om våra kunder och även deras fordon.
En snabb koll i våra register visar att bilen underkändes hos oss
den 2/6 men jag kan också se att det gjordes en efterkontroll på
bilen den 20/6 på en annan besiktningsstation och att bilen gått
c:a 30 mil däremellan och verkar såldes vara i skick.
Har du några andra synpunkter så får du kontakta mig
igen annars ser jag ärendet som avslutat från vår sida.
--------------------------------------------------------------------------
Min förklaring:
Efter besiktningen som skadade växellådan har jag åkt mycket försiktigt
endast lokalt, och glappet har ökat med tiden så till slut skakade bilen
fram och tillbaka när jag släppte gaspedalen i en nerförsbacke.
Det blev också svårt att starta mjukt från stillastående.
Mätte upp glappet och det är nu uppe i 25 mm mätt på slitbanan.
Så att säga att bilen är i skick stämmer absolut inte alls.
Jag vågar inte köra den nu för att riskera förstöra motor och koppling.
Jag kanske skall be honom göra ett hembesök hos mig?
ostene
Re: Byta växellåda
Postat: mån 31 jul 2023, 13:20
av Storfot
Släpp det där med besiktningen. Det är klantigt av dem att behandla bilen på det sättet, men en frisk växellåda ska inte gå sönder av det och de kommer aldrig att ta på sig ansvaret.
Re: Byta växellåda
Postat: mån 31 jul 2023, 18:34
av Marlboroman
Jag hade provat på att byta drivaxeln det är glapp i först. På din beskrivningen så låter det som att axeln är i behov av byte.
Att du hör ett glapp i lådan säger egentligen inget. Det är alltid ett visst glapp mellan dreven.
Re: Byta växellåda
Postat: mån 31 jul 2023, 19:24
av ostene
Jag tog ut korta drivaxeln och klämde fast den i ett skruvstäd och testade hur
mycket drivaxelkorsen glappade, och det var nästan ingenting.
Likadant på högra sidans drivaxel. Nästan ingeting.
Det förklarar inte glappet på 25 mm. Resten av glappet
ligger i växellådan.
ostene
Re: Byta växellåda
Postat: tis 01 aug 2023, 13:32
av ostene
För att få ett mer exakt värde på hur drivaxelkorset glappar har jag mätt upp detta.
För att veta måste man mäta som man säger i kemiska forskningen.
Kom fram till ett värde till 2-3 mm/drivaxelkors.
Det betyder 8-12 mm beror på drivaxlarna (2 st med totalt 4 kors) och
resten på växellådan, 13 till 17 mm.
Så ser verkligheten ut.
Re: Byta växellåda
Postat: tis 01 aug 2023, 14:20
av Marlboroman
Har du ett glapp på 2-3mm i knutarna???
Våra respektive beräkningar verkar skilja en hel del. Jag har tagit rullomkretsen efter 225/45/17 och förutsatt att höger drivaxel är 150mm i omkrets. Det ger att 25mm på slitytan är 4,7 grader. Omräknat till drivaxeln så blir det i min beräkning 1,6mm glapp, totalt för båda knutarna. För du lär ha radien i åtanke, en drivaxel har säg 20-25mm medans däcket i det här fallet har närmare 310. Och en liten förändring nära centrum ger stor skillnad längre ut.