Sida 1 av 1

Bilen går skit efter kamremsbyte, vad har jag gjort fel?

Postat: ons 05 jul 2023, 20:13
av S60Jesper
Jag gav mig på att byta topplockspackning på en bil jag fick. När jag satt tillbaks allt så startade bilen väldigt snabbt men det går som en påse nötter, det går ojämt och låter som en traktor på tomgången.
Jag får felkod ECM-6110 och ECM-3000. Båda Vidar ”camshaft position.
Är det någon som kan hjälpa mig vad jag gjort fel? Jag misstänker att jag satt kamremen fel. Någon som kan göra en beskrivning hur jag nollar den. Jag har gått efter markeringen på vevaxeln samt ställt kamaxlarna mot varandra. Är det rätt eller fel? Hur exakt mot varandra ska kamaxlarna stå? (Jag vill inte följa markeringarna på kamdreven då jag vet att dem visar helt fel)
Tack på förhand

Re: Bilen går skit efter kamremsbyte, vad har jag gjort fel?

Postat: ons 05 jul 2023, 20:50
av Marlboroman
Vad är det för motor och vad menar du med "ställt kamaxlarna mot varandra"?

Re: Bilen går skit efter kamremsbyte, vad har jag gjort fel?

Postat: ons 05 jul 2023, 21:12
av S60Jesper
Update, jag fick tag på instruktioner av en på volvo, kamremen stod 1 eller max 2 kugg fel. Men ingen skillnad på motorns gång. Den går ojämnt och väldigt orolig på tomgång.
Det gäller en 2.4t.
Någon aning varför den går så otroligt dåligt? Jag har inte lossat på någon av kamdreven, kan det ändå ha något med inställningen av kamdreven att göra?

Re: Bilen går skit efter kamremsbyte, vad har jag gjort fel?

Postat: ons 05 jul 2023, 21:40
av Marlboroman
Är du säker på att alla kontakter sitter i som dem ska? Till kylfläkt, motortempgivare, kampositionsgivare, vvt-ventil och att tändspolarna sitter i rätt kontakt?

Re: Bilen går skit efter kamremsbyte, vad har jag gjort fel?

Postat: ons 05 jul 2023, 22:24
av S60Jesper
Jag får se över alla kontakter igen. Kylfläkten är inte inkopplad, ville testa så allt gick innan. Men resten ska vara kopplad rätt vad jag tror iallafall. Jag är lite osäker kring tändspolarna eftersom det låter som att den tänder konstigt.

Re: Bilen går skit efter kamremsbyte, vad har jag gjort fel?

Postat: ons 05 jul 2023, 23:46
av panth0n
Vad menar du med "Jag vill inte följa markeringarna på kamdreven då jag vet att dem visar helt fel" ? :-)
Klart de inte visar fel.

Jag skulle rekommendera att du antingen läser Volvos material om VVT-systemet, alternativt kollar denna/annan video om ämnet (den är ej heltäckande och rekommenderar således annat material också):


Lätt att ha sönder motorn, går inte att kugga över många kuggar innan det skadar ventiler...

Re: Bilen går skit efter kamremsbyte, vad har jag gjort fel?

Postat: tor 06 jul 2023, 11:55
av efraiem1
panth0n skrev:Vad menar du med "Jag vill inte följa markeringarna på kamdreven då jag vet att dem visar helt fel" ? :-)
Klart de inte visar fel.

Jag skulle rekommendera att du antingen läser Volvos material om VVT-systemet, alternativt kollar denna/annan video om ämnet (den är ej heltäckande och rekommenderar således annat material också):


Lätt att ha sönder motorn, går inte att kugga över många kuggar innan det skadar ventiler...
Tack för den videon!

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk