2.5T Går dåligt och Hackar
Postat: sön 02 jul 2023, 20:50
Hej!
Har en XC70 -05 2.5T som snart gått 40 000mil. Har problem med att den ibland vid start så går den väldigt dåligt och är som att den huckrar/hackar vid alla varv. Började för ca 2 månader sedan och fick då felkod ECM-3130 Misfire cylinder 3, start up. Bytte då stift och soppafilter då de inte va gjort på ett tag. Efter det så försvann det problemet.
Tills för ca 1 vecka sedan då samma problem kommit tillbaka igen. Problemen började efter att jag hade löst insuget och spjällhuset för att se om det var nå skitigt då jag även haft lite andra mindre problem men att den rycker till mellan 2000rpm -3000rpm. Detta på typ alla växlar.
Tillbaka till det nuvarande problemet med att den huckrar/hackar och går väldigt dåligt. Fick ingen felkod till en början utan kunde starta om bilen 2-3 gånger och då funkade den som den skulle. Men för en dag sedan så började den för första gången göra exakt likadant när jag körde efter E4an, svängde in och kollade felkoder direkt då motorlampan blinkade till några gånger. Fick då felkoderna:
ECM-614B Camshaft Control, Exhaust, Faulty
ECM601C Turbocharger Control System, Boost pressure Fault, signal too High.
ECM310C Misfire. At Least One Cylinderr. Catalytic Converter Damage
ECM313C Misfire Cylinder 3. Catalytic Converter Damage
Har forskat lite och får väldigt luddiga svar. Jag bytte för ca 6månader sedan vevhusventilation, laddtrycksgivare och olja & filter. Hade upp stiften nu och ser inga skador och allt ser fint ut, inge olja som tryckt ut via stiften eller liknande.
Vart en bibel här nu men är det någon som har varit med om liknande? Kan ryckigheten jag upplever under körning ha med detta att göra också? Kan det vara typ VVT Ventil eller VVT drevet?
Alla tips mottages, börjar bli less på långmilarn snart... :')
Har en XC70 -05 2.5T som snart gått 40 000mil. Har problem med att den ibland vid start så går den väldigt dåligt och är som att den huckrar/hackar vid alla varv. Började för ca 2 månader sedan och fick då felkod ECM-3130 Misfire cylinder 3, start up. Bytte då stift och soppafilter då de inte va gjort på ett tag. Efter det så försvann det problemet.
Tills för ca 1 vecka sedan då samma problem kommit tillbaka igen. Problemen började efter att jag hade löst insuget och spjällhuset för att se om det var nå skitigt då jag även haft lite andra mindre problem men att den rycker till mellan 2000rpm -3000rpm. Detta på typ alla växlar.
Tillbaka till det nuvarande problemet med att den huckrar/hackar och går väldigt dåligt. Fick ingen felkod till en början utan kunde starta om bilen 2-3 gånger och då funkade den som den skulle. Men för en dag sedan så började den för första gången göra exakt likadant när jag körde efter E4an, svängde in och kollade felkoder direkt då motorlampan blinkade till några gånger. Fick då felkoderna:
ECM-614B Camshaft Control, Exhaust, Faulty
ECM601C Turbocharger Control System, Boost pressure Fault, signal too High.
ECM310C Misfire. At Least One Cylinderr. Catalytic Converter Damage
ECM313C Misfire Cylinder 3. Catalytic Converter Damage
Har forskat lite och får väldigt luddiga svar. Jag bytte för ca 6månader sedan vevhusventilation, laddtrycksgivare och olja & filter. Hade upp stiften nu och ser inga skador och allt ser fint ut, inge olja som tryckt ut via stiften eller liknande.
Vart en bibel här nu men är det någon som har varit med om liknande? Kan ryckigheten jag upplever under körning ha med detta att göra också? Kan det vara typ VVT Ventil eller VVT drevet?
Alla tips mottages, börjar bli less på långmilarn snart... :')