Sida 1 av 1
överhettad S80 2007 2,5 t
Postat: sön 11 jun 2023, 15:59
av pokerkort
några tips för en överhettade motor??
elfläkten till kylen startar ej så motorn blir överhettad.
den startar upp vid tändnigsläge och går tyo 20 sekunder. med sedan går den ej mer under färd och motorn blir övervarm. så den stannar pga detta. låter man den svalna så startar bilen igen.
min teori är att fläkten inte får någon impuls att den skall start vid en viss temp.
så min undran är var sitter styrströmmen till fläkten att den skall starta?
relä eller någon sensor.
Re: överhettad S80 2007 2,5 t
Postat: sön 11 jun 2023, 18:18
av Erik Å
Vet inte hur det funkar på en 2007 men redan på årgång 2000 så är det motorstyrningen som bestämmer när kylfläkten ska starta och om den ska gå på låg eller hög fart. Sen sitter det ett dubbelt relä mellan motorstyrning och fläkt.. Nyare kanske har varvtalsreglering inbyggd i fläkten i stället för tvåstegsrelä, vad vet jag
Vore väl konstigt om man gått tillbaka till någon fristående styrning, jag tror det är god chans att det fortfarande är motorstyrningen som "beställer" fläktkylning när den anser att det behövs
Kylvattentemperatur-sensorn blir förstås avgörande, mäter den fel temperatur så startar inte fläkten när den ska. Och det blir förstås nada kylning om relät är trasigt eller saknar matning..
Re: överhettad S80 2007 2,5 t
Postat: sön 11 jun 2023, 19:27
av Volvosson
Bara en liten iaktagelse kring Volvos bensin 5-or.
Har ägt/kört 3 Volvo med dessa 5-cyl motorer.
De har alla hållt sej svala/normala i motortemp.
Så svala att elfläkten sällan behöver gå igång.
På nuvarande V70 07 går fläkten ofta igång en
kortare stund, vid kall uppstart av motorn.
Men nästan aldrig för att kyla ner varm motor.
Så kylsystem/kanaler/flöde måste vara mycket bra
konstruerat, eftersom fläkten på många Volvo-5-or,
mycket sällan behöver starta för kylning.
Re: överhettad S80 2007 2,5 t
Postat: sön 11 jun 2023, 20:09
av Erik Å
Ja det låter nästan lurt att kylaren är igensatt eller att termostaten har fastnat.
Men elfläkten borde ju ändå starta när tempmätaren närmar sig röd zon

Kan ju nämna att om vattenpumpen är bytt tidigare så finns det en liten men icke obefintlig risk att där sitter ersättningsfabrikat som har pumpvingar av plast.
Detta vore säkert okej om det inte var för att vingarna trillar av en efter en.. Det finns ett antal vittnesmål här på forumet.
Sådant inverkar så att säga inte gynnsamt på kylvattencirkulationen

Re: överhettad S80 2007 2,5 t
Postat: sön 11 jun 2023, 21:15
av pokerkort
problemet visade sig så här
25grader varmt ute kör normalt =fartvinden kyler
kommer fram till vägarbete .=stop sen när man ska köra så slår motorn ifrån å stannar. går ej att starta
öppnar huven och genast märker man att motorn blivit överhettad . kokar ej men värmen finns där
låter motorn blir kall igen därefter startar utan problem.
fläkten har ej startat.
samma sak dagarna innan.
långkörning från calles stop på färja motorn starta ej vid ankoms får putta av bilen från färjan pga värme :(
så misstänker dålig kylning å varför startar inte fläkten
Re: överhettad S80 2007 2,5 t
Postat: sön 11 jun 2023, 21:20
av Erik Å
Vad visar tempmätaren när detta händer?
Re: överhettad S80 2007 2,5 t
Postat: sön 11 jun 2023, 21:56
av pokerkort
finns ingen temp mätare på s80 2,5 t 2007
och inga felkoder att finna heller