- mån 05 jun 2023, 19:32
#1543417
Tjena!
Generatorn slutade ladda vid ca. 30000 mil.
Köpte både nytt batteri och ny generator.
Minuskabeln bort från batteripolen.
Lossade plastklipset som håller metallröret från styrservon (för att kunna röra metallröret senare).
Drog isär flatstiftkontakten (den smala kabeln) från generatorn för styrsignal (eller vad det är).
Drog bort plastlocket över röda plusskruven på generatorn och lossade 13 mm-muttern samt demonterade kabeln.
Lyfte av locket till datadosan till vänster, bredvid styrservooljebehållaren (för att 'tjäna' några mm i utrymme.
Lossade 4 st. skruvar genom styrservopumpens remhjul (M8 med 12 mm sexkantskalle). Det räcker med att demontera de 2 st. övre skruvarna.
Lossade de 2 övre skruvarna till AC-pumpen under generatorn.
Problem uppstod då jag insåg att det ÄR Torx 60 som måste användas för att kunna vrida på spännrullen och demontera multiremmen. Biltema sålde en bitslåda där det finns riktigt stora Torxbits.
Problemet sedan var att torxhålet var ’dolt’ exakt bakom multiremmen! Det gick inte att få in någon bits där.
Jag demonterade (med en liten 'knubbmejsel) locket i centrum av spännrullen och satte T60-bitsen i det hålet istället. Använde sedan en stor skiftnyckel som hävarm och det gick enkelt att kränga av remmen.
Drog upp oljestickan och lossade servopumpen helt och lade den upp mot ’ventilkåpan’ så den kom ur vägen.
Lossade slangklämman på kylslangen som sitter i kylaren och samlade vätska lite i taget i en liten glassburk. Böjde bort slangen så den kom ur vägen.
Lossade sedan AC-pumpens båda nedre skruvar och därefter var det enkelt att lyfta upp generatorn och trixa ur den från motorrummet.
Monterade allting i omvänd ordning.
Allt fungerade som det ska och multimetern visade 14.3 V på batteripolerna då jag kom tillbaka från handling/provkörning.
Glöm inte att sätta tillbaka oljestickan!!!
/Oxy
Generatorn slutade ladda vid ca. 30000 mil.
Köpte både nytt batteri och ny generator.
Minuskabeln bort från batteripolen.
Lossade plastklipset som håller metallröret från styrservon (för att kunna röra metallröret senare).
Drog isär flatstiftkontakten (den smala kabeln) från generatorn för styrsignal (eller vad det är).
Drog bort plastlocket över röda plusskruven på generatorn och lossade 13 mm-muttern samt demonterade kabeln.
Lyfte av locket till datadosan till vänster, bredvid styrservooljebehållaren (för att 'tjäna' några mm i utrymme.
Lossade 4 st. skruvar genom styrservopumpens remhjul (M8 med 12 mm sexkantskalle). Det räcker med att demontera de 2 st. övre skruvarna.
Lossade de 2 övre skruvarna till AC-pumpen under generatorn.
Problem uppstod då jag insåg att det ÄR Torx 60 som måste användas för att kunna vrida på spännrullen och demontera multiremmen. Biltema sålde en bitslåda där det finns riktigt stora Torxbits.
Problemet sedan var att torxhålet var ’dolt’ exakt bakom multiremmen! Det gick inte att få in någon bits där.
Jag demonterade (med en liten 'knubbmejsel) locket i centrum av spännrullen och satte T60-bitsen i det hålet istället. Använde sedan en stor skiftnyckel som hävarm och det gick enkelt att kränga av remmen.
Drog upp oljestickan och lossade servopumpen helt och lade den upp mot ’ventilkåpan’ så den kom ur vägen.
Lossade slangklämman på kylslangen som sitter i kylaren och samlade vätska lite i taget i en liten glassburk. Böjde bort slangen så den kom ur vägen.
Lossade sedan AC-pumpens båda nedre skruvar och därefter var det enkelt att lyfta upp generatorn och trixa ur den från motorrummet.
Monterade allting i omvänd ordning.
Allt fungerade som det ska och multimetern visade 14.3 V på batteripolerna då jag kom tillbaka från handling/provkörning.
Glöm inte att sätta tillbaka oljestickan!!!
/Oxy