Sida 1 av 2

Kontaktdon

Postat: fre 05 maj 2023, 13:55
av ostene
Hej!
Bifogar två bilder på kontakter på CEM:en som jag inte lyckas öppna
utan att bryta sönder dessa.
Hoppas någon kunnig vill tipsa mig!
Tackar på förhand!
ostene

Re: Kontaktdon

Postat: sön 14 maj 2023, 10:58
av ostene
Hej igen!
Finns det verkligen ingen på forumet som vet hur man öppnar
dessa kontaktdon?
Med hopp om ett kort svar!
Mvh ostene

Re: Kontaktdon

Postat: sön 14 maj 2023, 11:10
av Erik Å
Vad menar du med att öppna, vill du trycka ur kontaktstiften ur huset?
Ibland finnas små extra hål längst fram på donets "nos" där man ska trycka in ett specialverktyg som trycker tillbaka en hulling på kontakthylsan. Kan gå med en ståltråd eller liten borr med lagom diameter om man har tur..
En del don har en "lucka" baktill, som låser fast kablar och stift, den brukar låsas med små plasthullingar. Lyckas man bara hitta hullingarna så kan det gå att lyfta på dem, öppna luckan och sen lirka ut stiften.

Re: Kontaktdon

Postat: sön 14 maj 2023, 13:10
av ostene
Ursäkta mig!
Det var tyvärr fel ord jag använde, då jag vill ta bort de två kontakterna (med ledningar) från CEM:en
för att kolla om det ser oxiderat ut eller är rostigt. Kablarna får sitta kvar men stiften kan vara angripna
och förorsakar dålig kontakt.
ostene

Re: Kontaktdon

Postat: tis 16 maj 2023, 04:28
av ostene
Hej!
Fick loss kontakten med hjälp av en bred spårskruvmejsel (för spänningsmatningen, två röda trådar) sedan jag hittat en bild där man ser
hur kontakten är konstruerad.
Däremot den kvarvarande kontakten lyckades jag inte slita loss. Säkert en liten spårskruvmejsel som skall
stoppas in på rätt ställe i kontakten och vridas? Men var skall den stoppas in?
ostene

Re: Kontaktdon

Postat: tis 16 maj 2023, 19:25
av klacken
Är väl den blåa delen som ska dras åt sidan

Re: Kontaktdon

Postat: lör 20 maj 2023, 10:19
av ostene
Lyckades få loss kontakten med det blå plastskyddet, genom att dra i kontakten åt rätt
håll och samtidigt vicka på kontakten fram och tillbaka så släppte de två spärrarna.
Det blå skyddet behöver ej tas bort.

Hittade en tysk video på youtube som visar det fortsatta förloppet.
' "
" '
Det är bokstaven stora O, inte siffran noll efter åttan (8).

Nästa steg är att ta bort plasthöljena runt CEM:en.
Det går bra med att antal spårskruvmejslar och en del envishet, då flera spärrar måste
lossas samtidigt som man drar bort höljet, men det går till slut.
ostene

Re: Kontaktdon

Postat: lör 20 maj 2023, 10:34
av ostene
Länken till videon blockeras. Går nog att söka på
"Volvo Elektronik Probleme Steuergerät defekt CEM & REM ..."
ostene

Re: Kontaktdon

Postat: fre 26 maj 2023, 22:00
av ostene
2010-01-01_00-00-39_1.jpg
2010-01-01_00-00-39_1.jpg (3.65 MiB) Visad 493 gånger
Hej igen!
Börjar bli en lång historia.
Har äntligen fått bort min CEM från bilen. Tog isär den och rengjorde
kretskorten med kontaktspray. De såg fina ut och hade inga angripna
ställen som syntes för blotta ögat.
Monterade ihop det hela i bilen med alla kontakter som tagits bort.
Kopplade in batteriet och försökte starta motorn. Fick ett felmeddelande:
"El startspärr" som enligt instruktionsboken betyder att den inte kunde
startas p.g.a. att koden i startnyckeln inte stämmer överens med koden
i tändningslåset. Bifogar bild på de varningar jag fick samtidigt.
Är det CEM:en som har givit upp?
Går det att få den omprogrammerad?
ostene

Re: Kontaktdon

Postat: fre 26 maj 2023, 22:18
av vjohnj
Varför tog du ur cem från början. Av vilken anledning. Hade du nått fel. Eller du bara kände för det?