Sida 1 av 1

Köpråd V70N 2.5T Automat rullat 37k

Postat: fre 14 apr 2023, 11:10
av Mastercar
Hej,

jag har hittat en fullutrustad V70N, årsmodell 2005 till salu.

Info:
2.5T motor
Automat
Rullat 37k
Få ägare
Servad regelbudet, låda sköljd vid 34k mil och kamrem samt vattenpump bytt vid 33k mil.

Ska en automatare vid dessa miltal skrämma mig, vad ska jag se upp med?

Re: Köpråd V70N 2.5T Automat rullat 37k

Postat: fre 14 apr 2023, 12:42
av UnleashFusion
Mastercar skrev: fre 14 apr 2023, 11:10 Hej,

jag har hittat en fullutrustad V70N, årsmodell 2005 till salu.

Info:
2.5T motor
Automat
Rullat 37k
Få ägare
Servad regelbudet, låda sköljd vid 34k mil och kamrem samt vattenpump bytt vid 33k mil.

Ska en automatare vid dessa miltal skrämma mig, vad ska jag se upp med?
Absolute inte skrämmande, har den blivit servad regelbundet , fått lådan sköljd och kamrem o dyl fixat så är det ett plus i kanten, möjligtvis slitage delar som bör ses över. Kolla att ACn kyler bra/fungerar

Re: Köpråd V70N 2.5T Automat rullat 37k

Postat: fre 14 apr 2023, 13:50
av Mastercar
UnleashFusion skrev: fre 14 apr 2023, 12:42
Mastercar skrev: fre 14 apr 2023, 11:10 Hej,

jag har hittat en fullutrustad V70N, årsmodell 2005 till salu.

Info:
2.5T motor
Automat
Rullat 37k
Få ägare
Servad regelbudet, låda sköljd vid 34k mil och kamrem samt vattenpump bytt vid 33k mil.

Ska en automatare vid dessa miltal skrämma mig, vad ska jag se upp med?
Absolute inte skrämmande, har den blivit servad regelbundet , fått lådan sköljd och kamrem o dyl fixat så är det ett plus i kanten, möjligtvis slitage delar som bör ses över. Kolla att ACn kyler bra/fungerar
Låter bra. Något att nämna är att bilen varnar för låg kylvätskenivå men de försvinner när man kör sedan. Ja, ska kolla upp det med ACn.

Re: Köpråd V70N 2.5T Automat rullat 37k

Postat: fre 14 apr 2023, 14:13
av volvofantast
Har du kollat nivån på kylarvattnet när motorn är kall?

Re: Köpråd V70N 2.5T Automat rullat 37k

Postat: lör 15 apr 2023, 10:22
av Mastercar
volvofantast skrev: fre 14 apr 2023, 14:13 Har du kollat nivån på kylarvattnet när motorn är kall?
Nej, det har jag inte faktiskt

Re: Köpråd V70N 2.5T Automat rullat 37k

Postat: lör 15 apr 2023, 12:05
av frasse4
Körde för några veckor sedan en 2.5T med 50000 mil på mätaren. Lådan växlade jättefint på den.

Re: Köpråd V70N 2.5T Automat rullat 37k

Postat: lör 15 apr 2023, 20:11
av panth0n
Det du nämner om låg kylarvätska kan ju vara givaren som spökar, eller så är det låg vätskenivå och då lär det läcka någonstans. Förslagsvis vid värmepaketet, en klassiker att o-ringarna torkar och kylvattnet sakta sakta rinner ner under mattan.

Kan vara värt att se om det ryker mer avgaser än normalt vid gaspådrag med varm motor, samt att motorn har ett undertryck (ta bort oljelocket och trä på en plastpåse, den ska vilja sugas ner).

Vid dedär miltalen börjar turbo och kolvringar bli lite lagom inslitna och oljeförbrukningen kan öka.
Annars verkar det vara att bra objekt utifrån vad du beskriver. Jag skulle kikat på framvagnens kondition utöver ovan punkter.
Efter ett köp byta bromsvätska och kylarvätska då detta inte görs allt för ofta.

Re: Köpråd V70N 2.5T Automat rullat 37k

Postat: mån 17 apr 2023, 09:32
av Mastercar
Uppdatering, någon annan hann före mig och köpte bilen. Fortsätter hålla utkik efter V70 05-, kommer nog ut fler och tack för informationen jag fått i denna tråd. Ska ta med mig det!

Köpråd V70N 2.5T Automat rullat 37k

Postat: tis 18 apr 2023, 01:02
av Andis
Hoppas du hittar ett annat bra exemplar.

För övrigt lägger jag till att väll servad med täta oljebytet och spolning av lådan regelbundet kan en sån här bil kännas helt som ny köra vid dom miltalen.

En lite dyrare sak laga på dom som kan vara slitna vid höga miltal är vvt dreven fått byta på min och pappas nu. Jag har ändå byt olja på min var 1000 mil. Men dom gav ändå upp vid 34.000 mil och då har dom även skramlat en del vid start. Någpt aom helt föravann med nya. Båda var glappa och gjorde tätningarna inte kunde täta. Men dom blir som nya i motorerna med nya VVT. Synd dom ska behöva kosta så. Fick tag i mina nya för 4000kr men sen gick dom upp till 6000 kr vi får hoppas dom går ner lite igen i pris. Ofta dessa glapp som gör dom läcker olja på kamremssidan. (OBS är man normalt mekkunnig är dom inte så mycket svårare byta än byta kamrem. Men återanvänd aldrig bultarna dom sitter med. Kan gå av då vid åtdragningen)

Mer för få absoluta nygången i motorn byt övre motorfästet. Nya tändspolar och magnetventil sen byt lilla slangen och strypningen mellan vevhusventilation och insug. Är den välskött är det bara dessa du behöver byta och inte hela systemet oftas sälja det bara komplett. Jag har byggt lite själv med en metallstrypning och vanlig lite tjockare slang. Så sugs oljelocket fast på tomgång som det ska och man slipper byta allt.

Kan ju även nämna att BSR chip är inte heller fel för dessa får ett härligt tilskott på vrid på låga varv. Man kör dom lugnare med det i tycker jag. Behöver aldrig varva och motorn känns helt orginal bara när du trycker lite extra aå känner man ett helt annat vrid. Förbrukning ofärändrad utom landsväg där jag skulle säga en deciliter snålare på 110-120 väg i alla fall med AWD som är enda modellen jag provat med det i.