Sida 1 av 1

Byte från 7-polig elkontakt släpvagn till 13-polig

Postat: mån 10 apr 2023, 12:36
av Albireo
Hej!
På en Volvo S80 (med batteriet i skuffen)
Önskar jag byta släpvagnskontakt, från en 7-polig
7-pol släpvagnskontakt.png[/attachment. till 13-polig kontakt [attachment=0]13-pol Jaeger.png
I grunden inget problem, men om funktioner som backlampor (samt ev. dimbakljus) ska adderas till släpvagnen.

Bör man köpa ny kabelhärva för 13-pol? (och även få ev. laddning - arbetsljus mm.)
Eller är det svårt att bara komplettera med några kablar? (kanske svårt att hitta rätt kabel? / skapar problem med dålig anslutning mm.)

Den 13-poliag kontakten har även fler jordanslutningar än 7-poliga.

Re: Byte från 7-polig elkontakt släpvagn till 13-polig

Postat: tis 11 apr 2023, 15:43
av glock40sw
Enklast är byte om du har Volvo original 7-polik system med TRM ,och inga tattarkopplingar med strömtjuvar. Om jag minns rätt har original 13 polig kontakt med kabel två kontakter på bilsidan den ene passar på TRM och den andra på REM .Därefter behövs bara några säkringar på rätt plats för de extra funktioner. Naturligvist kan man göra tattarkopplingar med lösa kablar också ,men personligen skulle inte jag i alla fall göra detta fast jag har kunskaper att hitta på kabelhärvor ,resultatet blir alltid amatörmässigt.

Re: Byte från 7-polig elkontakt släpvagn till 13-polig

Postat: tis 11 apr 2023, 18:20
av SAM
Håller med glock40sw till 100%. Tänk inte ens tanken att bygga egen kabelsats. Jag har två bilar med 13 polig Volvo sats.
Den ena bytte jag 2010 och den andra 2014.
Har inte haft ett enda bekymmer under alla dessa år och då går bilarna väldigt ofta med husvagn/släp.
Har aldrig haft ett elfel kopplat till kontakten.
Lätt att montera. Kablarna ingjuta i kontakten. Lättförståelig monteringsanvisning. Dock inte gratis men värd varje krona.
Om du någon gång legat i snöslask och letat elfel på en släpvagn kommer du hata tattarkopplingar på riktigt.
Enda nackdelen som jag ser det med kabelsatsen är tunna kablar för laddning 2,5 mm2. Men behöver man ladda stora förbrukare finns det andra vägar att gå.
Lycka till!
Sam

Re: Byte från 7-polig elkontakt släpvagn till 13-polig

Postat: ons 12 apr 2023, 01:55
av Albireo
Hmm..
Jag är väl inne på samma sak, dock behövs inte laddning (eller dimljus)...
Men det finns flera olika satser med eller utan reläer (om jag förstått rätt)
Billiga och dyrare...

Förstår inte vad TRM och REM betyder?

Re: Byte från 7-polig elkontakt släpvagn till 13-polig

Postat: ons 12 apr 2023, 05:46
av glock40sw

Re: Byte från 7-polig elkontakt släpvagn till 13-polig

Postat: ons 12 apr 2023, 07:38
av Albireo
Tack!
Men finns TRM / REM på en S80 från 2000?

Några exempel på kabelsatser .:
Denna kabelsats https://www.trodo.se/kabelsats-slapvagn ... find=27690 (1440kr)
verkar även ha en del lösa kabelskor som ska hanteras, även i en sats.
Men på den står det även "ej LED kompatibel" (släpvagnen har endast LED-belysning)

eller https://www.skruvat.se/Elkabelsats-13-p ... 5IQAvD_BwE (1510kr)
Står inget speciellt på den - men det ingår några "elektronikboxar"

Samma här - Men här står det för fordon med CANBUS system https://www.dragkrokslagret.se/13p-ats-t-147999 (1200kr)
(ingen aning om denna bil från 2000 har CANBUS).
Dock har denna sats ännu mer lösa kablar.

Re: Byte från 7-polig elkontakt släpvagn till 13-polig

Postat: ons 12 apr 2023, 09:23
av glock40sw
Det var först nu du avslöjar att din bil är MY 2000 . På första meningen på min första svar undrade jag om du har bil med TRM ,men troligen inte och inte någon CANBUS heller. Har inte heller någon erfarenhet om de kabelsatser som du har hittat.