Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Muhamed
#1535499
Jag har en Xc70 2.5t 2005 som plötsligt har börjat dra sjuka mängder olja. När motorn går lite tyngre så drar den 1l olja på bara några kilometer. Är det någon här som vet vad som kan orsaka det eller var jag ska börja leta fel?
Användarvisningsbild
av Greffel
#1535553
Jag antar att avgaserna syns som röksignaler på mils avstånd ??
Kan det vara turbon som gjort sitt, hände detta i samband med en accelereration ?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1535557
Kan vara frusen vevhusventilation också
av Muhamed
#1535563
Greffel skrev: mån 27 mar 2023, 16:51 Jag antar att avgaserna syns som röksignaler på mils avstånd ??
Kan det vara turbon som gjort sitt, hände detta i samband med en accelereration ?
I backspegeln syns en tydlig rökpuff vid gaspådrag men det är inget jättemoln om man fortsätter hålla samma tryck.
av panth0n
#1535585
Muhamed skrev: mån 27 mar 2023, 17:36 Hur/var ser man om det är något knas med den?
Starta motorn, ta av oljelocket. Sätt en engångshandske över hålet och slut den tät med händerna. Sugs luften ur handsken ner i motorn eller blåses den upp? Hansken ska inte blåsas upp.

Frusen vevhusventilation (och flera andra problem med den) uppkommer då kör över intervaller på oljebyten, kör korta sträckor ofta osv.
av Muhamed
#1535587
panth0n skrev: mån 27 mar 2023, 19:37
Muhamed skrev: mån 27 mar 2023, 17:36 Hur/var ser man om det är något knas med den?
Starta motorn, ta av oljelocket. Sätt en engångshandske över hålet och slut den tät med händerna. Sugs luften ur handsken ner i motorn eller blåses den upp? Hansken ska inte blåsas upp.

Frusen vevhusventilation (och flera andra problem med den) uppkommer då kör över intervaller på oljebyten, kör korta sträckor ofta osv.
Vad finns det för åtgärder för det?
Kom på nu att det rök rätt friskt ur oljepåfyllningshålet när jag stannade för att fylla på olja, ska kika med något för att kolla åt vilket håll luften går.
av panth0n
#1535601
Muhamed skrev: mån 27 mar 2023, 19:50 Vad finns det för åtgärder för det?
Kom på nu att det rök rätt friskt ur oljepåfyllningshålet när jag stannade för att fylla på olja, ska kika med något för att kolla åt vilket håll luften går.
Demontering av vevhusventilationens slangar och oljefälla. Byta dessa. Montera ihop och hålla sig till gynnande körning i framtiden, dvs längre sträckor och tätare oljebyten :-)
av Muhamed
#1535622
panth0n skrev: mån 27 mar 2023, 21:01
Muhamed skrev: mån 27 mar 2023, 19:50 Vad finns det för åtgärder för det?
Kom på nu att det rök rätt friskt ur oljepåfyllningshålet när jag stannade för att fylla på olja, ska kika med något för att kolla åt vilket håll luften går.
Demontering av vevhusventilationens slangar och oljefälla. Byta dessa. Montera ihop och hålla sig till gynnande körning i framtiden, dvs längre sträckor och tätare oljebyten :-)
Okej, tack :)
av Muhamed
#1536663
Har plockat bort oljefällan och lite grejer nu, det ser relativt nytt ut i dom, ingen jättepåbyggnad med skit i slangar o sånt. Vad kan orsaka att bilen suger i sig en halvliter olja på en kort sträcka annars?
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]