Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1535232
Har haft bilen utomhus och täckt med en helkapell (med ventilation) över vintern.

Undrar varför det blir frost på insidan av bilen ?

Kan kapellet vara orsaken ?
Bilagor
20230325_105501.jpg
Frostig insida
20230325_105501.jpg (2.67 MiB) Visad 507 gånger
av MrTorture
#1535234
Släng i ett par fuktslukare. Kolla under mattorna om det är blött där. Lägg lite handdukar eller nåt isåfall. du har fukt i bilen skulle jag tro. Kan vara läge att byta kupéfilter också. Det kommer in mer fukt och immar lätt när det är dåligt. Sitter under handsfacket.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1535237
Kan inte känna någon fukt under mattorna, det är dubbla löstagbara mattor, textilmatta under och vanlig gummimatta ovanpå, alla fyra mattor.

Fanns fukt på motorhuven under bilkapellet.

Har varit runt -30 - -35 på nätterna och runt -10 - -15 på dagarna senaste veckan, så det finns fruset vatten på instrumentpanelens ovansida.

Är det en bra ide' att ha igång kupevärmaren några timmar ?
Så det får torka upp, eller blir det värre ?
av sicnarf
#1535257
Det kan knappast bli värre med en kupévärmare som torkar upp all fukt.
Så kör på bara, ett par timmar minst.
av MrTorture
#1535284
Anette62 skrev:Fuktslukare !! Perfekt att ha i hela vinterhalvåret :-)
iofs. En strumpa eller åse kattsand funkar också. den fryser nog inte så lätt. bara att blanda i salt. Nånstans kommer det ju in fukt om det fryser så inne i bilen. taklucka?
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1535304
Finns ingen taklucka.

Bilen har ingen fukt under mattorna, skulle ha varit is om det fanns vatten på golvet.
Ingen dålig lukt finns i bilen.

Bilen har stått oanvänd sedan november -22, men ska snart börja brukas.

Kom på att jag haft samma problem för 30 år sedan med en bil som täcktes med en pressenning, det blev frost inne i bilen, tog bort pressenningen då försvann frosten...
av MrTorture
#1535307
VolvoNisse skrev: lör 25 mar 2023, 20:01 Finns ingen taklucka.

Bilen har ingen fukt under mattorna, skulle ha varit is om det fanns vatten på golvet.
Ingen dålig lukt finns i bilen.

Bilen har stått oanvänd sedan november -22, men ska snart börja brukas.

Kom på att jag haft samma problem för 30 år sedan med en bil som täcktes med en pressenning, det blev frost inne i bilen, tog bort pressenningen då försvann frosten...
det är nog inte bra om du täcker bilen för tätt. kör kupevärmare några timmar och se. kolla vid reservhjulet också så ddt inte står vatten där.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1535311
Har kollat vid reservhjulet idag och där är det torrt.
Bilkapellet var nog ganska tätt, tog bort den, ska kolla igen imorgon om det finns frost.

Det jag märkte vid testkörning är att det finns ett vindbrus vid vänster backspegel, vet ej om det är spegeln eller dörrlisten.

Sätter igång kupevärmaren några timmar så får se om det gör något.

Bilen är nog inte körd så mycket de senaste åren.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1535355
Betydligt mindre frost invändigt utan kapell.

Nu var det frost på utsidan av karossen, vilket är normalt då det varit runt -30 i natt.

Kupevärmaren får nu vara igång några timmar så det får torka upp ev fukt.

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]