Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrTorture
#1535177
Hej! Äger en V70n -06 2,5t. Den är steg1 optimerad med BSR och vill ha lite gött 5 cylindrigt ljud nu. Har haft den i 6 år tror jag att det blir och inte brytt mig om att göra nåt mer än optimeringe. Men nu börjar 50 årskrisen koma och det är en jävligt snygg oceanrace som är i fint skick och jag vill behålla den och ta hand om den. Sen i samma veva vill jag slänga i öppet lusftfilter "med vägg". Tänkte ta bort bakre ljuddämparen och köra rör därifrån. Vet att allt finns på biltema, men jag är kass på vilken dimension osv för att få lite fint muller. Även skarvarna. ska man svetsa eller håller klämmor utan att behöva efterdra flera gånger. Vet att det är många där ute med kunskap som jag behöver hjälp av. Den ska inte ha raka rör hela vägen och inte byta katalysator eller nåt sånt. Tacksam för svar. Finns det en tråd om detta redan, får admin gärna flytta den dit. mvh/ M
Bilagor
min bil.png
min bil.png (357.34 KiB) Visad 363 gånger
av klacken
#1535181
Funkar bra med skarvmuff å klämmor,minns tyvärr inte storlek men är bara att mäta röret.
Öppet filter gör mer skada än nytta så kör original.
av MrTorture
#1535185
klacken skrev:Funkar bra med skarvmuff å klämmor,minns tyvärr inte storlek men är bara att mäta röret.
Öppet filter gör mer skada än nytta så kör original.

Stämmer det då. Har hört både och. Har man vägg så suger den ju inte varmluft. Sen kan luftmassemätaren balla säger nån.
Fler som har detta och inte haft problem eller haft... Ha eller inte ha?
av Tybbe
#1535249
Hej jag rekommenderar ett rostfritt sportavgassystem från bsrab.se och tror det är 4 tumme slutrör på den och har ett sådant på min egen v70 t5 06 och det låter riktigt gött. Och jag själv behöver inte trimma är nöjd med mina 260 hk original :-)
av MrTorture
#1535285
Tybbe skrev:Hej jag rekommenderar ett rostfritt sportavgassystem från bsrab.se och tror det är 4 tumme slutrör på den och har ett sådant på min egen v70 t5 06 och det låter riktigt gött. Och jag själv behöver inte trimma är nöjd med mina 260 hk original :-)
Billigt och bra att byta kattar och allt sånt kan jag tro? vad kostade det kalaset? är det i t5 och bara en 2,3 litersmotor så den låter inte lika gött! Ha ha ha! "skämt"
av Tybbe
#1535397
MrTorture skrev: lör 25 mar 2023, 18:52
Tybbe skrev:Hej jag rekommenderar ett rostfritt sportavgassystem från bsrab.se och tror det är 4 tumme slutrör på den och har ett sådant på min egen v70 t5 06 och det låter riktigt gött. Och jag själv behöver inte trimma är nöjd med mina 260 hk original :-)
Billigt och bra att byta kattar och allt sånt kan jag tro? vad kostade det kalaset? är det i t5 och bara en 2,3 litersmotor så den låter inte lika gött! Ha ha ha! "skämt"
Hej jag bytte mitt sportavgassystem våren 2018 och betalade 5500 kr och sedan så läjde jag bort montering på en liten lokal verkstad som tog 1000 kr för montering av det och det blev kanonbra. Men såg nu på brsab hemsida att dom tog 8400 kr för samma system så dlir lite väl dyrt att få lite mer muller. Och jag bytte mitt gamla avgassystem eftersom sista burken var i dåligt skick med 2 st rosthål på och har 2,4 l på min motor med 260 hk original det är 250 hk på 2,3 l t5 före årsmodell 05

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]