Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alfabet
#1535081
Hej volvo fantaster!
Jag får motor service erfodras. Kopplar jag in felkodläsaren så får jag upp felkoden "inget kopplingspedalsensor" fart hållaren fungerar utan problem. Släcker jag felkoden så försvinner fel meddelandet men kommer tillbaka efter en stund.
Behöver jag byta sensorn eller går det att fixa på annat sett? Har läst om detta felet men dom som får detta fungerar inte farthållaren, men min fungerar problem fritt. Någon som haft samma problem. Tack på förhand.
av alfabet
#1535297
binkie skrev: tor 23 mar 2023, 22:27 Kolla om sensorn är full i bromsvätska, ibland börjar huvudkopplingscylindern att läka och fyller upp givaren med bromsvätska.
Givaren sitter ju inne i kupén så hur menar du att bromsvätskan skulle ta sig in där? Skulle ju i så fall ha olja på mattan i kupén?
av binkie
#1535341
alfabet skrev: lör 25 mar 2023, 19:39
binkie skrev: tor 23 mar 2023, 22:27 Kolla om sensorn är full i bromsvätska, ibland börjar huvudkopplingscylindern att läka och fyller upp givaren med bromsvätska.
Givaren sitter ju inne i kupén så hur menar du att bromsvätskan skulle ta sig in där? Skulle ju i så fall ha olja på mattan i kupén?
Ja, huvudkopplingscylindern sitter ju också inne i bilen. Oftast ett så litet läckage att det inte märks förutom när du får felkod på givaren.
av alfabet
#1535540
binkie skrev: sön 26 mar 2023, 06:37
alfabet skrev: lör 25 mar 2023, 19:39
binkie skrev: tor 23 mar 2023, 22:27 Kolla om sensorn är full i bromsvätska, ibland börjar huvudkopplingscylindern att läka och fyller upp givaren med bromsvätska.
Givaren sitter ju inne i kupén så hur menar du att bromsvätskan skulle ta sig in där? Skulle ju i så fall ha olja på mattan i kupén?
Ja, huvudkopplingscylindern sitter ju också inne i bilen. Oftast ett så litet läckage att det inte märks förutom när du får felkod på givaren.
Sorry, du har självklart helt rätt. Det var jag som tänkte helt fel :-/
av alfabet
#1535577
Tog ner givaren och mätte upp den när den är utdragen och visade då 3.00 ohm vilket jag har förstått ska vara rätt om den är okej. Helt intryckt så visar den ca 230 ohm.
Kollade värdet i felkodläsaren när den sitter monterad i bilen så visar den
4.51 V men har ingen koll på vad det är omvandlat i ohm?

Är det ngn som har koll på detta? Eller hur jag ska felsöka vidare?
Får även upp att service erfodras på larmet men det släcks efter en stund när jag startat bilen. Förmodar att batteriet är slut i sirenen. Kan detta också påverka felet motorservice erfodras? Tacksam för hjälp. Bilen går hur bra som helst annars. Bara att motor service erfodras kommer upp hela tiden även om jag raderar felkoden. Kanske ska tillägga att det är en volvo v70 2004
av alfabet
#1536703
S6024t skrev: ons 05 apr 2023, 18:11 Att det ska vara så svårt att skriva vad som var felet,det kan ju hjälpa någon annan!
Nej då det är inte svårt.
Ville bara köra med bilen ett tag för att se så inte felet uppkom igen för då är det meningslöst att skriva ner något som inte fungerar.
Eftersom den varnade för kopplingspedalsensorn precis hela tiden även om jag raderade felkoderna så dök det upp igen. Jag plockade ner givaren och mätte upp den och den låg inom värdet som är godkänt. Tog isär givaren och rengjorde den och satte tillbaka den och nu fungerar bilen problem fritt. Ska även tillägga att min farthållare fungerade hela tiden även när felkoden fanns där. Dom som får fel på pedalgivar sensor och även farthållaren lägger av så är det fel på givaren och givaren behöver bytas ut eller löda dit ett motstånd för att få rätt värde på givaren. Men vad man väljer är upp till var och en.
Hoppas du är nöjd nu efter mitt svar och förstår varför jag inte ville lägga ut direkt vad lösningen på problemet var då jag först ville se att det verkligen fungerade.
Trevlig Påsk :)

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]