Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bulan184
#1534585
Tja! Köpte min s60 d5 av min morbror för 2,5 år sedan (är optimerad till 220hk och bortprogrammerat virvelspjäll) Har haft strul med den hela tiden... de hela började med att bilen började gå dåligt (hände inget när man gasade). Prövade allt med partikelfiltret, inget fel där. Kollade slangen vid turbon osv, o inget fel där. Hittade sedan att ett stort hål i ICn och bytte till aluminium och bilen funkade klockrent ett tag... sen kom felen igen att de inte hände något när man gasade.... lämnade in bilen för kontroll och verkstaden använde rökmaskin och hittade läkage vid virvelspjället.... (motorsystem service erfodras har lyst sen dag 1) men bilen har man kunnat köra med. Och nu senaste månaden är de samma visa igen, fast nu är de läkage på spridare 1. Kan den påverka såpass mycket att bilen går som en 50 hästars bil? 17/3 hade jag bilen inne på service och bränslefilter byte och bilen gick hyffsat i 15 min, sen samma jävla visa igen. Tankade bilen typ halvtank den 18/3 och bilen funkade klockrent! Åkte iväg idag den 19/3 och skulle lämna grabben och bilen funkade som den skulle. Stängde av den när jag hade kommit fram, och var ifrån bilen i typ 7 min. Startade bilen och då 50hk igen... 🤬🤬 blir så jävla trött och förbannad på denna bilen, och så har man inte råd att laga och lämna in bilen hela tiden...
tips på va fan de kan vara som spökar?!?
av Kimmen90
#1534591
Spridare som strular har jag hört kan ställa till det mycket, sen tänker jag att programmera bott en funktion kan ställa till övriga delar i system om det inte görs korrekt.
av panth0n
#1534597
Tja till att börja med så finns det en anledning till att bilen säger "motorsystem service erfordras". Det är inget man bara kör runt och ignorerar i 2.5 år... för då får man större fel som detta. Börja med att läsa ut felkoder, åtgärda läckagen, radera felkoderna och provkör sedan.

Läckage vid IC och virvelspjäll låter ju onekligen som att trycket varit för högt i motorn, eller att tryckslangar är trasiga. Visst kan IC iofs paja utan vidare oxå, men vid spjället oxå, hmm....
Har du inget eller fel laddtryck går D5an i limphome (vilket även felmeddelandet tyder på) och det kan inträffa lite närsom när meddelandet lyser i displayen.
Samma sak händer om någon trimmat bilen utan att ta hänsyn till vad högtryckspumpen klarar att bygga tryck för. Vid för lågt dieseltryck i commonrailen så sätter trycksensorn motorn i limphome.

Det är inte så att optimeringen av virvelspjället gått åt helvete? Om personen som gjort optimeringen bara programmerat bort bilens funktion att styra spjället så är det väl inte så konstigt att bilen tappar prestanda kan jag tycka. De finns ju där av en anledning, speciellt vid tomgång.

Spridare som strular kan också förstöra motorgången och är säkert tillsammans med tidigare diskuterade fel orsak till att D5an går segt.

Får jag fråga vad det är för firma som "haft sönder bilen"?
Anledningen till att jag skriver ha sönder är för att i samtliga fall folk i min omgivning har "optimerat" sina bilar hos firmor har det förstört något ganska omgående. När man sedan frågar företaget vad de tekniskt gjort märker man ganska fort att de snackar koblaja och inte begriper sig på allt de sysslar med.
av Bulan184
#1534601
panth0n skrev: sön 19 mar 2023, 22:57 Tja till att börja med så finns det en anledning till att bilen säger "motorsystem service erfordras". Det är inget man bara kör runt och ignorerar i 2.5 år... för då får man större fel som detta. Börja med att läsa ut felkoder, åtgärda läckagen, radera felkoderna och provkör sedan.

Läckage vid IC och virvelspjäll låter ju onekligen som att trycket varit för högt i motorn, eller att tryckslangar är trasiga. Visst kan IC iofs paja utan vidare oxå, men vid spjället oxå, hmm....
Har du inget eller fel laddtryck går D5an i limphome (vilket även felmeddelandet tyder på) och det kan inträffa lite närsom när meddelandet lyser i displayen.
Samma sak händer om någon trimmat bilen utan att ta hänsyn till vad högtryckspumpen klarar att bygga tryck för. Vid för lågt dieseltryck i commonrailen så sätter trycksensorn motorn i limphome.

Det är inte så att optimeringen av virvelspjället gått åt helvete? Om personen som gjort optimeringen bara programmerat bort bilens funktion att styra spjället så är det väl inte så konstigt att bilen tappar prestanda kan jag tycka. De finns ju där av en anledning, speciellt vid tomgång.

Spridare som strular kan också förstöra motorgången och är säkert tillsammans med tidigare diskuterade fel orsak till att D5an går segt.

Får jag fråga vad det är för firma som "haft sönder bilen"?
Anledningen till att jag skriver ha sönder är för att i samtliga fall folk i min omgivning har "optimerat" sina bilar hos firmor har det förstört något ganska omgående. När man sedan frågar företaget vad de tekniskt gjort märker man ganska fort att de snackar koblaja och inte begriper sig på allt de sysslar med.

En firma i norrköping har optimerat bilen. Virvelspjället är i öppet läge hela tiden för bättre gasrespons, och jag misstänker att de har haft koll på trycket i pumpen. Då bilen har varit på dyno test.
och läkaget vid virvelspjället skulle kosta ca 30 k att fixa hos en verkstad.
av Bulan184
#1534607
Bulan184 skrev: mån 20 mar 2023, 06:06
panth0n skrev: sön 19 mar 2023, 22:57 Tja till att börja med så finns det en anledning till att bilen säger "motorsystem service erfordras". Det är inget man bara kör runt och ignorerar i 2.5 år... för då får man större fel som detta. Börja med att läsa ut felkoder, åtgärda läckagen, radera felkoderna och provkör sedan.

Läckage vid IC och virvelspjäll låter ju onekligen som att trycket varit för högt i motorn, eller att tryckslangar är trasiga. Visst kan IC iofs paja utan vidare oxå, men vid spjället oxå, hmm....
Har du inget eller fel laddtryck går D5an i limphome (vilket även felmeddelandet tyder på) och det kan inträffa lite närsom när meddelandet lyser i displayen.
Samma sak händer om någon trimmat bilen utan att ta hänsyn till vad högtryckspumpen klarar att bygga tryck för. Vid för lågt dieseltryck i commonrailen så sätter trycksensorn motorn i limphome.

Det är inte så att optimeringen av virvelspjället gått åt helvete? Om personen som gjort optimeringen bara programmerat bort bilens funktion att styra spjället så är det väl inte så konstigt att bilen tappar prestanda kan jag tycka. De finns ju där av en anledning, speciellt vid tomgång.

Spridare som strular kan också förstöra motorgången och är säkert tillsammans med tidigare diskuterade fel orsak till att D5an går segt.

Får jag fråga vad det är för firma som "haft sönder bilen"?
Anledningen till att jag skriver ha sönder är för att i samtliga fall folk i min omgivning har "optimerat" sina bilar hos firmor har det förstört något ganska omgående. När man sedan frågar företaget vad de tekniskt gjort märker man ganska fort att de snackar koblaja och inte begriper sig på allt de sysslar med.

En firma i norrköping har optimerat bilen. Virvelspjället är i öppet läge hela tiden för bättre gasrespons, och jag misstänker att de har haft koll på trycket i pumpen. Då bilen har varit på dyno test.
och läkaget vid virvelspjället skulle kosta ca 30 k att fixa hos en verkstad.

Och nu på morgonen var de 220hk 😅🤯🤯
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]