Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brynthor
#1534571
Hallå.
Jag var ute och körde min S80 och så plötsligt dör motorn. Inga lampor tänds i instrumentbrädan eller andra lampor... ingenting.
Det enda som fungerar är radion och jag mäter 12,4 volt i cigarettändaren. Inget centrallås, inget innerljus...allt dött.
Det finns tillräckligt med ström på batteriet och jag försökte sätta på startkablar
Efter laddning över natten startar bilen som ingenting. Jag köper ett nytt batteri (trodde att batteriet var dåligt) och låter det laddas över natten. Men dagen efter var det samma igen.
Har någon här upplevt något liknande?
av ryssvevolvon
#1534625
Hade du kört bilen efter att du laddat över natten? Jag tänker på att du använt bilen och kört med den. Isåfall kanske det är generatorn som inte laddar upp bilens batteri under körning, vilket innebär att batteriet ladddas ut.
Att det finns lite ”kräm” i batteriet för att tända radion och lite spänning i cigguttaget, men inte övrigt som att starta bilen, kan ju bero på urladdat batteri (för att en generator inte laddar batteriet.

Felsök om generatorn funkar.
av brynthor
#1534785
Hej och tack for svar
När jag hade laddat det gamla batteriet kunde jag starta bilen. Köpte ett nytt batteri men dagen efter var det likadant.
När batteriet är svagt tänds kommer lite ljus och startmotorn försöker svänga. Men i det här fallet fungerar ingenting. Allt är dött förutom kretsen för radion. Om jag tar bort säkringen till inneljuset och sätter i den igen, tänds lampan när jag öppnar dörrarna, men jag kan inte tända inneljuset med at trycka på knappana
Det kommer ström till startmotorn och CEM
Jag har bytt botten av tändningslåset, och provat det i en annan bil och det fungerade där
av ryssvevolvon
#1534807
Kör du med bilen, måste det laddas upp konstant för att du skall även kunna starta bilen dagen efter. Alltså du kan inte ladda upp ett batteri och tro att du kan köra en vecka på det. Troligtvis dagen efter (dag 2) är det slut om generatorn inte har laddat upp det under körningen (dag 1).

Anledningen till att du får ström lite här och där till stereon är att dessa delar inte kräver så mycket av batteriet.

Jag tror på att din generator inte laddar ditt batteri.
av brynthor
#1534809
Jag vet hur en bil som inte laddar aktar. Det är inte det. Det måste vara något som er gemensamma nämnare for elsystemet som er trasigt. Jag mäter ström in och ut av CEM:en. Det er jo den som alt går genom
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]