Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534463
Hej allihopa!

Har en Xc70 2.4t 2001 Automat som växlar extremt hårt när lådan kommer upp i temp (ibland så varvar den även upp som att den är i neutral en liten stund när den ska växla för att sedan smälla i en växel). Den växlar även upp och ner o de känns skumt. Det skiftar alltså lite, det är inte alltid hårda växlingar. I högre hastigheter som på motorväg osv går det bra då den inte växlar särskilt mycket. När den är kall är allt helt perfekt tills man kört en stund… Har kollat på oljestickan till lådan och oljan är på rätt nivå (luktar inte bränt heller), dock är den inte superfin men vet inte om problemet ligger där eller i något annat. Måste även tillägga att den inte slirar något eller så vad jag märkt. Har även kollat felkoder, får upp dessa:

” P0740 Torque Converter Clutch Circuit/ Open
P0785 P0785 Shift Timing Solenoid "A"
P1618 P1618 Glow Plug/Heater Relay Circ. Short to B+”

Den är även rätt slö och ibland när man trycker plattan i mattan så varvar den inte heller upp ordentlig. Den låser sig även ibland i typ (vad det känns som 4an) men visar då ibland ett litet streck i mätarhuset och i bland en 4. Då får man stänga av och på så blir det ”normalt” igen men växlar fortfarande hårt. Växlarna kan vara sega o smälla i även i ”manuellt” läge.

Kan ju tillägga att mätarhuset spökar lite (började långt innan växellådsproblemet) o visar t.ex fel miltal, lite för hög hastighet, och att tankmätaren inte funkar i varken infodisplayen eller själva mätaren.

Någon som har någon aning om vad som pågår? Måste jag byta låda eller kan det vara någon omladdning i tcm som behövs?

Skulle vara supertacksam för alla typer av svar!

/Victor
#1534480
De hårda växlingarna är tyvärr vanligt förekommande då olja inte byts tillräckligt ofta i dessa lådor. Det brukar komma upp här på forumet att Volvo anser att oljan är "fit for life" vilket är helt idiotiskt. Felet är att solenoiderna i ventilpaketet sätts igen fungerar därför inte som de ska. Detta kan lösas med ett nytt ventilpaket eller möjligen med ett nya individuella solenoider. Ventilpaketet går att byta utan att ta ned växellådan.

Börja dock med att läsa på om B4-locket, är det bara till växel 3 kan den vara värd att byta.

Om det inte slår så hårt kan det också gå att spola växellådan och adaptera den. Jag har provat detta med växellådor där man precis känner att lådan börjar med "shift flares". Jätteviktigt att adaptera dessa växellådor, en gång lyckades inte verkstaden efter att ha spolat växellådan och då var det total katastrof med växlingarna.

Troligast är dock att du åker på ventilpaket. Din låda skickar ju också felkoder på momentomvandlaren så frågan är om det är bättre att bara byta låda. De andra symptomen du beskriver har jag lite svårt att diagnostisera.
#1534484
Repser skrev: lör 18 mar 2023, 21:48 De hårda växlingarna är tyvärr vanligt förekommande då olja inte byts tillräckligt ofta i dessa lådor. Det brukar komma upp här på forumet att Volvo anser att oljan är "fit for life" vilket är helt idiotiskt. Felet är att solenoiderna i ventilpaketet sätts igen fungerar därför inte som de ska. Detta kan lösas med ett nytt ventilpaket eller möjligen med ett nya individuella solenoider. Ventilpaketet går att byta utan att ta ned växellådan.

Börja dock med att läsa på om B4-locket, är det bara till växel 3 kan den vara värd att byta.

Om det inte slår så hårt kan det också gå att spola växellådan och adaptera den. Jag har provat detta med växellådor där man precis känner att lådan börjar med "shift flares". Jätteviktigt att adaptera dessa växellådor, en gång lyckades inte verkstaden efter att ha spolat växellådan och då var det total katastrof med växlingarna.

Troligast är dock att du åker på ventilpaket. Din låda skickar ju också felkoder på momentomvandlaren så frågan är om det är bättre att bara byta låda. De andra symptomen du beskriver har jag lite svårt att diagnostisera.
Tack för snabbt svar!

Har kikat lite nu på det som du sa ”B4-lock” o hittat att det som du säger bara ska påverka växlingen upp till 3an vilket jag tror min gör. Har inte direkt känt några hack efter 3ans växel. Prövade dock att lägga i neutralen snabbt när den fastnat i 4an för att sedan lägga den i drive igen på motorvägen vilket fick lådan o hoppa till lite.. Räcker det att bara byta själva B4-locket då eller måste ventilpaketet då också bytas?

Tänkte även fråga varför det bara sker när lådan är varm? (Har ingen koll alls på automatlådor) :).

Dock så blir ett även ett jäkla hugg och ofta en fördröjning när man lägger i t.ex drive eller reversen men enbart när den är varm. Det kanske också har med ventilpaket att göra?

/Victor
#1534506
Hej vad besitter du för mekkunskaper själv ?
Tror du att du skulle klara av att byta ventilpaket eller kanske bara solenoiderna?
Y-tub finns massor med bra guider och även givetvis i VIDA.

Lämnar du in den på verkstad vill dom antagligen sätt sit ett nytt ventilpaket vilket kan göra denna operation kostsam.
Jag har både begagnade ventilpaket, lösa solenoider och även möjlighet att renovera upp dina befintliga (rengöra och byta bussningarna i dem.

Det är alltid svår att felsöka, men om det är som du skriver att det händer när bilen börjar bli varn så brukar det vara solenoiderna som kärvar.
#1534518
Greffel skrev: sön 19 mar 2023, 08:03 Hej vad besitter du för mekkunskaper själv ?
Tror du att du skulle klara av att byta ventilpaket eller kanske bara solenoiderna?
Y-tub finns massor med bra guider och även givetvis i VIDA.

Lämnar du in den på verkstad vill dom antagligen sätt sit ett nytt ventilpaket vilket kan göra denna operation kostsam.
Jag har både begagnade ventilpaket, lösa solenoider och även möjlighet att renovera upp dina befintliga (rengöra och byta bussningarna i dem.

Det är alltid svår att felsöka, men om det är som du skriver att det händer när bilen börjar bli varn så brukar det vara solenoiderna som kärvar.
Tjena!

Har aldrig hållit på med det innan så möjligtvis men osäker, jag vet inte. Men alltid bättre o låta någon som kan kolla på det.

Det brukar ju som sagt uppkomma när bilen är varm ja. En hård och hackig växling. Men som jag skrev samt när man stannat o lägger i back eller driven igen och bilen är varm, då kan det bli ett jäkla hugg eller fördröjning.

Du har alltså delar till denna låda då? Problemet är bara än så länge att lådan sitter i bilen. :) Jag kan ju kanske skicka iväg ett pm till dig om det går?

/Victor
#1534879
Spännande Greffel. Är det just till dessa lådor du kan fixa ett ventilpaket eller är det till andra också? T ex den sex-växlade?

Victor, du behöver inte ta ned lådan för att byta ventilpaket men en växellåda kan också bli förstörd om man kört med dessa hårda slag för länge så frågan är om den är schysst i övrigt.
#1534941
Tyvärr har jag bara kvar 2st ventilpaket till AW-55 lådan.
Det ena har 16000 mil på sig och solenoiderna är renoverade med nya bussningar.
Det andra är endast 2000 mil gammalt, köpte detta helt nytt i felsökningssyfte.
Båda ventilhusen fullt fungerade och förvaras i plastpåse och växellådsolja :)
#1535196
Tjena! Liten uppdatering.

Sköljde lådan utan vidare framgång. Växlade på samma sätt när den blev varm. Bilen var lite trött och dog ibland (sällan) och har varit sen jag köpte den så tänkte av slumpen att det kanske kan ha med LMM att göra. Plockade ur kontakten bara och mot min förvåning så växlade bilen typ helt perfekt. Dock så behöver den nog ändå adapteras lite mer då jag antar att den inte kunde lära sig något vidare när lådan slog så..

Nu är lådan med fräsch olja i alla fall, så i onödan var det icke!

Tack för alla svar!
Abs lampan lyser...

Vad kan de va för fel annars? Abs boxen? Hur […]

Som jag skrev i första inlägget så[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]

Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]